Captain America: The Return of the First Avenger

Titel Captain America: The Return of the First Avenger (Captain America: The Winter Soldier) (2014)
Längd 136min

Efter de dramatiska händelserna i New York lever Steve Rogers alias Captain America ett lugnt liv i Washington D.C. och försöker anpassa sig till den moderna världen. Men när han plötsligt måste slåss mot professionella lönnmördare som är sända för att tysta honom, kommer han tillsammans med Black Widow en ondskefull plan på spåren. I sin kamp finner de en ny allierad i The Falcon, men också en oväntad och fruktansvärd fiende: The Winter Soldier.

När man utannonserade att en uppföljare skulle komma till ”Captain America: The First Avenger” så trodde jag att man hade skjutit sig själv i foten och då inte med ett litet ärtrör utan med en massiv missil, och för att vara ärlig så trodde jag helt enkelt inte att det skulle vara möjligt att en sjättedel av ”The Avengers” skulle klara av att bära upp en film helt själv, visst så funkade den första filmen om den patriotiska kaptenen, men den kändes mer som en introduktion av karaktären innan man gjorde ”The Avengers”. Så där sitter jag i biomörkret och känner att jag lika skeptisk som en gammal gubbe som för första gången ser en mobiltelefon, men lagom till att öppningsscenen är över så har jag redan kastat min skepticism åt sidan och sitter som ett litet barn i fåtöljen och kan helt enkelt inte släppa blicken från duken, så till en milda grad att jag förbannar den mänskliga kroppen och speciellt ögats behov att behöva blinka lite då och då.

När jag väl sitter där som ett barn på självaste julafton så konstaterar jag att Marvel lyckas överkommasig själva gång på gång, ibland med små steg ibland med oerhörda steg, men oavsett så klättrar de konstant uppför stegen och imponerar för varje film som de skapar. I ”Thor: The Dark World” så var det till exempel att man flyttade spelplanen från USA till England och den här gången så får man se mer och veta mer om filmens bi-karaktärer som tillsammans med vad som händer med huvudkaraktärerna ger en djupare insikt över vad som har hänt och man får en hint om vad för episkt som komma skall.

Något som tyvärr är negativt är att filmen i Sverige endast visas i 3D (enligt den information jag har hittat) och vid det här laget tycker man att 3D-tekniken borde ha blivit uppgraderad eller att filmbolagen hade anpassat sina filmer till tekniken för att motverka de brister som finns till exempel så har 3D-filmer oftast en mörkare bild än 2D-versionen och snabba klipp funkar inte och det känns som att bilden ”laggar” och det kan uppfattas som både irriterande och i visa fall framkalla illamående. Men klarar man av att titta på 3D så är det få tillfällen som filmen uppsfattas som ”laggande” och det hela är en oerhört trevlig visuell upplevelse med snyggt foto, där man använder coola panoreringar och man känner att man verkligen är med i  händelsernas centrum.

Den första filmen utspelade sig under det andra världskriget och det var inte bara storyn som var som 40-talet utan hela filmen hade en känsla av att den faktiskt var inspelad under den tiden. I tvåan så märker man att det är i nutid som filmen utspelar sig och det genomsyrar hela filmen, speciellt om man ställer filmerna bredvid varandra. Man har även också tittat lite åt sina konkurrenter DC Comics och gjort sina senaste filmer en aningens mer mörka och seriösa och det är något som man även gjort med Captain America 2. Vilket också förhöjer kontrasten mot den tidigare filmen och som fungerar ytterst väl då vi bland annat få se att trots sina kläder, sin sköld och sina muskler så är Steven Rogers en människa som precis som alla andra kan få personliga problem, och genom att låta sina karaktärer vara svaga och genom att ge dem en Akilles-häll gör att Captain America (Chris Evans) blir än mer lättare att hålla om, tycka om och att hurra för.

En annan sak som jag personligen tror gör filmen är att det är inte bara kaptenen som fightas mot de onda, utan vi får sällskap av Black Widow (Scarlett Johansson) men vi får även stifta bekantskap med både nya och nygamla karaktärer som alla deltar i fighten. På det sättet så finns det likheter mellan ”Captain America 2” och ”The Avengers”, och så här i efterhand så gick det ju ganska (milt sagt) bra för ”Hämnarna” aka ”The Avengers”. En sak som jag tycker kan vara värt att nämna att filmen har fått en åldersgräns på 15 år av Statens medieråd, vilket kan vara något att tänka på om man ska se filmen och är van vid att Marvel-filmer normalt brukar få en åldersgräns på 11 år. Sist men inte minst, glöm inte bort den oskrivna regeln som gäller när man ser en Marvel-film på bio.

Nicklas Astfors

"One does not simply leave a Marvel movie before the end of the credits" Läs mer om och med Nicklas Astfors på MrFim →