Captain America: The Winter Soldier

Titel Captain America: The Winter Soldier (2014)
Längd 136min

När S.H.I.E.L.D. attackeras dras Captain America (Chris Evans) in i en härva av intriger som hotar hela mänskligheten. En komplott uppdagas och Cap måste tillsammans med Black Widow (Scarlett Johansson) och The Falcon (Anthony Mackie) bekämpa fiendens mäktigaste vapen hittills – The Winter Soldier.

Så var det äntligen dags för en av årets Marvel-filmer att äntligen släppas för hemmabruk via Blu-ray, DVD och Digitalt, vilket personligen är en filmårets större höjdpunkter, sen Disney köpte upp Marvel och varje gång deras Marvel-filmer släpps för hemmabruk så tar de fram en underbart vacker Steelbook, dessa brukar göra sig exceptionellt bra i filmhyllan, det gäller självklart även denna utgåva. Tar man och tittar istället på själva filmen och dess handling så var åtminstone jag en aningen orolig över att filmen inte skulle bära sig själv utan hjälp från de andra medlemmarna i ”Avengers”, och visst får kaptenen en del hjälp av både bekanta men även för den delen obekanta ansikten vilket i sig är en trevlig överraskning, men det var absolut inget jag hade tänkt mig när det annonserades att filmen var på väg.

Och som filmen levererar, det går som vanligt inte många minuter innan man får en hejdundrande actionscen som underhåller en till max och man kommer på sig själv, sittandes och känner sig som ett litet barn som sitter och tittar på barnprogram eller för den delen spelandes ett tv-spel som barnet är djupt insjunken i och verkligen lever sig in i vad som händer på skärmen. Under tiden som jag sitter och tittar så kommer jag och tänka på att det faktiskt inte är den första gången som Chris Evans axlar rollen som en Marvel-karaktär på den stora duken, han har faktiskt tidigare spelat The Human Torch aka. Johnny Storm i de två tidigare Fantastic Four-filmerna från 00-talet. Oavsett så vet han vart skåpet ska stå och han gör ett oerhört jobb när han tillsammans med Scarlett Johansson och Samuel L. Jackson drar hela filmen i hamn med bravur.