Carnage

Titel Carnage (2011)
Längd 80min

Penelope och Michael Longstreet och Alan och Nancy Cowan har aldrig träffat varandra. Men när deras söner hamnar i slagsmål möts de upp i Penelopes och Michaels chica Brooklynlägenhet för att som vuxna människor diskutera vad som inträffat och försöka hitta en lösning. Men snart är barnens konflikt glömd, kanonerna laddas i de verbala skyttegravarna och när glåporden viner som kulor i den perfekt inredda lägenheten, ställs helt andra frågor på sin spets.

Att denna film kallas komedi är något som övergår mitt förstånd, men alla tycker olika och kanske är termen svart komedi mer träffande och korrekt. I vilket fall, fyra vuxna människor som bråkar och skriker på varandra är inte det klassiska upplägget för skratt direkt. Att alltsammans utspelas i princip på en enda plats, det ena parets vardagsrum (med ett kort avbrott för en scen i ett badrum) gör inte saken bättre.

Filmen kändes bara lång och dravlig och när de 79 minuterna äntligen gått kändes det som om minst två timmar passerat.
Ett plus dock för meningen bakom filmen, att allt inte är svart på vitt med vem som är skyldig och  oskyldig och att man inte ska vara alldeles för snabb att döma folk utifrån en enskild handling. Jag vet inte om det var meningen med filmen, men det är det enda jag tar mig från denna ”upplevelse” och det enda som gör filmen någorlunda sevärd, men det är ingen film du visar för kompisarna för att få ett gott skratt tillsammans.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (1 röster, genomsnitt: 1,00 av 5)