Chappie

Titel Chappie (2015)
Längd 120min

Varje barn kommer till den här världen full av löften, och få har mer potential än Chappie. Precis som alla andra barn kommer han under sin livstid att påverkas av sin omgivning – ibland till det bättre, ibland till det sämre – och bara genom att lyssna till sitt hjärta kan han gå sin egen väg. Men en sak skiljer Chappie från alla andra: han är en robot. Den första i sitt slag, med förmågan att både tänka och känna. Det är en farlig idé – något som får både mäktiga och farliga krafter att försöka se till att han också blir den sista av sitt slag.

I en nära framtid så har patrullerande poliser ersatts av robotar. När en robot Chappie blir stulen och får ny programmering så får blir han den första roboten som tänker och känner på egen hand. Det får en del att börja se Chappie som en fara för mänskligheten och sätta stopp för Chappie och se till att han blir den sista självtänkande roboten. Detta är Neill Blomkamp´s tredje långfilm som heter ”Chappie” och när jag först såg första bilderna från filmen så trodde jag först att detta var en spinoff till ”Real Steel” men så var såklart inte fallet som tur var. ”Chappie” är i grund en bra film men den lever inte alls upp till Blomkamp´s tidigare filmer ”District 9” och ”Elysium”.

Tekniskt sett är ”Chappie” riktigt imponerande, robotarna ser mycket trovärdiga ut och rösten till Chappie görs av Sharlto Copley som har tidigare varit med i Blomkamp´s tidigare filmer. Hugh Jackman spelar Vincent Moore en man som vill att Chappie och dess robottyp ska skrotas för att hans egen robottyp ska få rensa gatorna från brottslighet. Dev Patel spelar Deon Wilson som är killen som har skapat Chappie och dess robottyp. Sigourney Weaver spelar chefen för det robottillverkande företaget.

”Chappie” är såklart en sevärd film och Neill Blomkamp visar återigen sin kreativitet med denna film. Det bjuds på en hel del actionsekvenser och även rätt mycket humor som är speciellt serverade av Chappie. Filmen i sig är mycket snyggt och bra filmad. Specialeffekterna ser mycket trovärdiga och snygga ut. Hans Zimmer´s gör som vanligt mycket bra musik som ger filmen mer liv. Om man vill se bra framtidsfilm med robotar ja då är denna klart att rekommendera.