Chef

Titel Chef (2014)
Längd 114min

Kocken Carl Casper befinner sig i Miami efter att ha avslutat sin anställning på en framstående restaurang i Los Angeles och slår sig ihop med sin ex-fru, sin son och en vän för att starta upp en food truck. Ute på gatorna återvänder Carl till sina rötter för att hitta tillbaka till sin passion för matlagning – och sin aptit på både livet och kärleken.

En de saker som faktiskt säljer och som är oerhört populärt för stunden är något så enkelt och basalt som mat, tittar man på all program som går just nu på TV så märks en trend gällandes just mat, och det spelar ingen roll vilken vinkel den porträtteras/berättas från det säljer som smör. (Ojoj fick till och med ett passande ordskämt! 😉 ) Detta är något som Jon Favreau har passat att utnyttja och gjort en film som just handlar om mat och där han till råga på allt också spelar huvudrollen (det måste har varit en väldans massa spring framför och bakom kameran hela tiden). Nu kanske en del tänker vem är nu detta?

Vem är nu den här Jon? Jo, är det så att man inte är lite av en filmnörd och specifikt en som inriktar/specialiserar sig på Marvel-filmer så vet man att ha regisserade inte bara Iron Man utan även Iron Man 2, och som om det inte skulle räka så är han även med i dessa filmer som karaktären ”Happy”. Efter de monumentala framgångarna som dessa filmer hade så fick Jon lite mer fria händer och har sedan dess bland annat gjort filmen ”Cowboys & Alien”. Så nog prata om detta nu vet vi alla lite mer om vem den Jon Favreau är. Jag som personligen är ett stort fan av just tidigare nämnda Marvel-filmer känner ett imaginärt tvång att se alla filmer som är relaterade till de personer som är involverade i Marvel-filmerna. Passar även denna person att dra med sig Robert Downey Jr. och Scarlett Johansson in i hans film, ja då är det ju bara ett ”måste” att se filmen.

Tittar man förbi dessa två dragplåster så är det visserligen en mysig feelgood rulle som ändå underhåller mig i nästan två timmar, men jag kan inte riktigt sluta tänka hur fel och malplacerade vissa av skådespelarna är och då försvinner dessvärre stämningen oerhört fort och det hela känns lite fel eller rent av ”a bit off” (då passande attribut verkar ej finns på svenska). För att inte verkar vara allt för grinig och tvär så måste jag en eloge när det kommer filmens foto och hur pass bra det är i kombination när det gäller val av ”locations”, vilket tillsammans med alla läcker mat gör det hela till en visuellt fyrverkeri som jag inte skulle bli förvånad skulle använda som referens material i varuhus för att demonstrera en ny TV och dess skarpa bild.