Cirkeln

Titel Cirkeln (2015)
Längd 144min

En natt när månen färgas blodröd, befinner sig sex unga tonårsflickor i en övergiven folkpark, dragna dit av en mystisk kraft. Där avslöjas en gammal profetia. De är ”De utvalda”, en grupp häxor – utsedda att rädda världen. Plötsligt är tiden i gymnasiet på liv och död – bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som börjat vakna till liv inom dem. I Cirkeln skildras en parallell värld i vilken drömmar, jobbiga föräldrar, mobbing, hämnd och kärlek möter farliga krafter och forntida magi. Filmen är baserad på den bästsäljande boken med samma namn.

Med kunskapen om att filmen är baserad på en bok så var förväntningar för att vara ärlig rejält fisljumna och lägger man dessutom till att det producerat i Sverige, tja det brukar ju dessvärre inte hjälpa saken. Men döm av min förvåning, när väl filmen är slut och eftertexterna rullar framför mig så sitter jag och funderar vad var jag precis såg? Det brukar komma en film lite då och då, som faktiskt i mina ögon är det som gör att den svenska filmbranschen finns och faktiskt överlever, och då pratar jag självfallet om ”den” filmen som alla pratar om, som har fått en hype utöver det vanliga och som nästan alltid når upp till vad som tidigare sagts om filmen i fråga, tidigare så har det till exempel varit ”Hundraåringen” som lyckades precis med detta.

Tittar man själva filmen i sig så är det kanske inte något jätte spektakulärt egentligen, om man nu jämför med titlar från till exempel USA. Men här i lilla Sverige där svenska film nästintill består av kriminalare eller fars, jadå är man ganska så svält född på nästintill allt annat och speciellt när det börjar att röra sig åt Sci-Fi/Fantasy, tja då är det allt som oftast filmer där man får tänka vad som kan hända mer än där man får se vad som kan hände i dessa typer av filmer. Så tar man en närmare titt på insatserna från skådespelarna så är dessa helt okej, även fast det finns en del stakiga repliker här och där, men dessvärre verkar det som att det har gått från undantag till att tyvärr bli lite av standard för just svensk film.

Stundvis så finns det ett mörker som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, men som gör att det känns lite konstigt ändå, som att det inte riktigt stämmer, att det är minsann något i görningen, ungefär som Illusionister som missleder en och ens fokus så att de kan utföra sina illusioner. Men trots det och det svagheter som kommer från att det är en svensk produktion så är jag både imponerad och fascinerad och jag hoppas verkligen att man fortsätter och filmatiserar de resterande böckerna i Engelsfors-trilogin.

© RMV Film