Contraband

Titel Contraband (2012)
Längd 109min

Chis Farraday har för länge sedan lämnat den kriminella banan. Men då hans svåger Andy misslyckas med en drogaffär för sin hänsynslöse boss Tim Briggs tvingas Chris än en gång återvända till det han gör bäst - att smuggla - för att på så sätt kunna lösa Andys skuld. Chris är en rutinerad smugglare och med hjälp av sin bäste vän Sebastian har han snart satt ihop ett team för att för sista gången ta sig till Panama och tillbaka, med målet att återvända med miljoner i falska sedlar. Saker och ting börjar snart gå åt skogen, och med bara timmar tillgodo måste Chris på nytt fräscha upp sina ringrostiga förmågor och med hjälp av dem navigera genom ett förrädiskt kriminellt nätverk späckat med brutala drogkungar, poliser och torpeder - detta innan hans fru och barn blir till måltavlor.

Ibland kan det vara skönt att bara chansa, och inte läsa om vad filmen handlar om eller för den delen vilka som är med i den, utan det räcker med att poster säljer in sig eller att man vet möjligtvis ett namn i produktionen, till exempel regissör eller skådespelare. I mitt fall så var det faktiskt biopostern till den här filmen när man ser Mark Wahlberg stoppa ner något i byxlinningen och tittar sig omkring så att ingen ser det han gör. Efteråt så känner jag mig ganska nöjd med att jag valde just den här filmen, den må kanske inte vara en storslagen och episk historia men, den var underhållande för stunden, vilket för min del räcker för ett godkänt i betyg. Plus i kanten är att se Kate Beckinsale spela en karaktär som inte är en vampyr, det var länge sedan sist jag såg henne som människa.