Crazy, Stupid, Love

Titel Crazy, Stupid, Love (2011)
Längd 118min

En vardagkväll som alla andra får Cal en obehaglig överraskning. Hans fru Emily vill skiljas. Medan Emily genast får uppmärksamhet av kollegan David har Cal svårare att gå vidare. På en bar där han försöker dränka sina sorger träffar han Jacob en kvinnotjusare med alla de rätta replikerna, de rätta kläderna och den rätta attityden. Jacob tar Cal under sina vingar och snart är Cal en fullfjädrad casanova. Men när det gäller kärlek går ingen säker, inte ens en casanova.

Jag gillar den typen av filmer där man inte får veta precis allt från början. Man kanske tror att man får det, men så kommer det någon twist på slutet eller i mitten om hur två av karaktärerna känner varandra eller att allt inte var som det verkade. Nu ska jag inte avslöja för mycket så att twisten uteblir för den som inte sett filmen än, så låt oss lämna det vid att det är en film där  man inte får hela scenariot levererat de första fem minuterna i filmen.

I övrigt är det som en vanlig romantisk komedi från Hollywood. Steve Carell är inte min favoritskådespelare i vanliga fall, men det funkar åtminstone här,  han bär inte upp filmen men han drar absolut inte ner den i alla fall. Min favorit i denna film är istället Ryan Gosling och hans sköna karaktär som casanova och lärare av raggningens konst. Det är en skön jargongöver generationerna mellan hans och Carells karaktärer.

Ofta i komedier känns det krystat och att de försöker för mycket med att leverera one-liners och dråliga händelser men i den här filmen tycker jag faktiskt att man lyckats bygga in det på ett varmt och genuint sätt. Jag skrattade ett par gånger bara jag såg trailern nu efter att ha sett filmen.

Det är dock den vanliga hollywoodkomedin, som efter ett par veckor eller månader lätt faller i glömska och man kanske inte kan särskilja den från någon av de andra komedierna man sett.