Daddy’s Home 2

Titel Daddy’s Home 2 (2017)
Längd 100min

Uppföljaren till succékomedien från 2015. Will Ferrell och Mark Wahlberg upprepar sina roller. Dusty (Mark Wahlberg) och Brad (Will Ferrell) har bestämt sig för att ge sina barn den perfekta julen. Deras nyfunna samarbetsvilja sätts på spel när de får besök av Dustys macho-pappa och Brads känslosamma pappa och julfriden byts mot kaos.

Vi har ännu en julfilm inom loppet av två veckor. Men istället för mammor är det pappor. Båda slutar också med att papporna åker till Las Vegas, precis som mammorna i Bad Moms 2. Eftersom alla andra filmer idag är i samma universum, varför inte kombinera Bad Moms med Daddy’s Home filmerna? Snälla Hollywood få inga idéer nu…

Jag minns första Daddy’s Home filmen som medioker som bäst. Faktum är så minns jag inte allt för mycket från filmen överlag. Minns det var inte mer än okej. Så nu är vi här två år senare, med en uppföljare. Som följer samma mall och struktur som Bad Moms 2. Genom att placera våra karaktärer vid juletid, med deras äldre föräldrar. Det känns lite grann som jag redan recenserat denna filmen i Bad Moms 2. Men om jag var tvungen att föredra någon, så hade jag valt denna över den andra. Mest för Mel Gibsons skull.

Det känns konstigt att se honom i denna typen av film. När han förra året regisserade Hacksaw Ridge. Ett känslosamt krigsdrama som var nominerad för flera Oscars. Sedan ett år senare ”Daddy’s Home 2”. Men han är det bästa med filmen, då han är den mest cyniska av de alla. Vilket faktiskt behövs. Då alla andra är dessa överglada personer, så man behöver någon som bryter isen. Även ifall han gör de typiska kliché sakerna. Så blir det mer accepterat just för att det är Mel Gibson. John Lithgow är även han övertygande som överbeskyddande och gosiga pappan. Ju mer jag tänker på det, desto mer är det det äldre papporna som gör filmen.

Will Ferrell spelar sin vanliga typiska karaktär han spelat nu i flera år. Mark Wahlberg gör sin typiska sak han med. Jag trodde John Cena skulle ha större roll, som de byggde upp i slutet av ettan. Men han dyker inte upp fören tredje akten och blir någon typ av antagonist. Men med tanke på att det är en julfilm så slutar allting gott och alla sjunger. Vilket är väntat.

Humorn är inget särskilt. Publiken verkade gilla det dock, så filmen lär ju gå hem hos rätt publik. Men visst, jag skrattade fler gånger här än i Bad Moms 2. Men det säger inte mycket, då det är Bad Moms 2 jag jämför med. Det är för övrigt svårt att inte jämföra de två, när jag såg de på så kort mellanrum, med samma princip handling. Men samtidigt känns det som filmen inte är helt ur ton med förra filmen. Den har samma typ av humor, och fullföljer det den ”byggde upp”.

Julkänslan är lika mycket där som i Bad Moms 2. Det är svårt att komma in i den där mysiga härliga tiden, när det är fullt med märkliga komiska scener som inte är så värst roliga, eller råa när de egentligen inte är det. Så för de som tänker ta med familjen eller sina farföräldrar. Då skulle jag nog rekommendera något annat, om detta inte är er typ av grej.

I sin helhet är Daddy’s Home 2 inte någon större hit för mig. Men det märktes att publiken hade en bra tid, och jag tror för masspubliken lär den nog gå hem. Men humorn gjorde inte så mycket för mig, där var väl några få skratt här och där. Huvudpersonerna gjorde ingenting för mig, då de spelar på samma typiska karaktärsdrag de gjort förr. De enda som jag fann något nöje av var Mel Gibson och John Lithgow. Men jag sitter väl mest och funderar hur en film som Daddy’s Home på bara två år fick en uppföljare. Nåja, nu är den här och jag lär väl minnas den lika mycket som första filmen.