De bedragna

Titel De bedragna (The Beguiled) (2017)
Längd 93min

DE BEDRAGNA är en stämningsfull thriller från hyllade författaren / regissören Sofia Coppola. Historien utspelar sig under amerikanska inbördeskriget på en internatskola för flickor i södern. När de avskärmade unga kvinnorna tar in en skadad fiendesoldat och ger honom skydd och vård stiger den sexuella spänningen, farliga rivaliteter bildas och tabun bryts i en oväntad vändning.

En av de regissörer som jag alltid ser fram emot vad de gör härnäst är Sofia Coppola. Hon är helt klart en av de mer intressantare regissörerna som jobbar idag, och varje gång ett nytt projekt dyker upp. Är jag nyfiken på hur det kommer tacklas. Visst har hennes filmer inte alla varit mästerverk, och hennes senaste ”The Bling Ring” var kanske inte direkt någon större höjdare. Men The Beguiled är en bra film med ett starkt regi och foto bakom sig.

Filmen är baserad på en bok, som också filmatiserades 1971 med samma namn. Då med Clint Eastwood i huvudrollen. Den versionen tog jag faktiskt och såg inför denna, och även ifall de båda två är väldigt lika varandra. Så är det i slutändan en filmadaption på en bok. Så jag skulle kanske inte direkt kalla det en remake, men samtidigt kan jag se att man vill kalla det för det. Just för hur lika de egentligen är. Jag ska även tillägga att jag inte har läst boken.

Vad som dock kan kännas lite grann när man ser filmen är att på vissa ställen känns den lite tråkig. Det är just början och lite in på mitten där filmen tar mest stryk av detta. Det är mycket prat och man sitter och undrar mest vart filmen är på väg. Nu hade jag sett 1971 versionen, så jag visste vad som skulle hända härnäst. Men kollar man enbart på denna filmen utan någon som helst bakhistoria om varken tidigare film, eller bok. Så är detta känslan man kan få av att se den. Det är först mot mitten och slutet som filmen tar fart, och börjar komma någonstans.

Jag kan även tycka att slutet inte skulle varit så avslöjande åt tittaren. Jag gillade mystiken mer i 1971 versionen, något jag hade önskat Sofia Coppola hade jobbat lite mer med i denna.

Fast vad som underlättar under tiden är regin av Sofia Coppola, samt det mycket vackra fotot. Där är många klippbilder på träden och utanför huset, som verkligen fångar en orolig men lugn känsla över allting. Att Coppola väljer att filma i bildformatet 1.66 : 1 var ett smart val. Dessa två punkterna är det som är filmens största höjdpunkt och det som levererar hela vägen.

Skådespelarna gör trovärdiga insatser. Men jag kunde inte hjälpa att jämföra med 1971 versionen, där även den hade bra insatser den med. Många hyllar Nicole Kidman, och hon är verkligen bra i filmen. Men jag tycker att Geraldine Page i 1971 versionen var något vassare och bättre (de spelar samma roll). Kirsten Dunst däremot var nog den som sken mest av skådespelarna. Colin Farrell gjorde även han en bra insats och kommer av sig som lika bra som Clint Eastwood gjorde i 1971 versionen.

I sin helhet är The Beguiled en bra film vars bästa saker finns i regin och fotot. Detta är en välgjord film där Sofia Coppola verkligen visar att hon är en av de mer talangfulla regissörerna i branschen idag, och är just därför jag alltid ser fram emot hennes filmer. Fotot är också bra hanterat. Allt från inomhus miljöerna till utomhusscenerna. Man känner både lugn och oro samtidigt, vilket är en udda men fantastisk känsla som de skapat åt tittaren. Det negativa ligger i att storyn är så vass. Den är faktiskt något tråkig i början och man undrar vart filmen egentligen är på väg. Filmen hastar även igenom vissa saker som jag hade önskat den tagit lite mer tid med. Samt att Sofia Coppola gärna fått jobba in lite mer mystik i den. Filmen hade gott kunnat få vara en 10-15 minuter längre. Trots det är detta fortfarande en sevärd film med bra skådespel från skådespelarna.