Klassiker: De sammanbitna

Titel De sammanbitna (True Grit) (1969)
Längd 128min

970 tilldelades John Wayne en Oscar för sin storslagna rollprestation som den alkoholiserade, ohyfsade och helt orädde enögde sheriffen Rooster Cogburn. Den gjälsjuke Rooster anlitas av en brådmogen ung flicka (Kim Darby) för att hitta den man som mördat hennes far och sedan stulit familjens besparingar. När hon insisterar på att slå följe med den gamle räven Cogburn hettar det till rejält. Läget går från bekymmersamt till katastrofalt när en oerfaren men ivrig "Texas Ranger" (Glen Campbell) ansluter till sällskapet. Skratt och tårar blandas med vild action i denna utomordentliga västern med skådespelare som Robert Duvall och Strother Martin.

Jag har sedan barnsben hört talats om legenden och myten John Wayne och när jag fick chansen att se en av ”The Duke” mest hyllade filmer som han dessutom vann en oscar för sin insats så är jag inte sen att ta den chansen. I True Grit (eller ”De Sammanbitna” som den fick som svensk titel) så får vi se förutom The Duke som den alkoliserade sheriffen Rooster Cogburn utan också de unga herrarna Dennis Hopper och Robert Duvall.

En dag så anlitas Rooster av en ung kvinna att hitta hennes fars mördare. I sin jakt på mördaren ansluter sig en ung delstatspolis som delar intresset för att få tag på mördaren. När man ser John Wayne i rollen som den gravt alkoholiserade sheriffen Rooster Cogburn med en familj bestående av en kines vid namnet Chin Lee och den herrelösa katten vid namn General Sterling Price, så inser man snabbt vilken talang mannen hade och vilken glöd och passion för filmens konst.

Jag kan inte komma på någon som vid 61 års ålder, med lungcancer (där man opererade bort den ena lungan och två revben) kastar sig upp på en häst och ger sig upp bland bergen (2000-3000 meter ovanför vattennivån) och i full kareta springer och rider efter bovarna. Om man tar sig tid och kollar extra material så får man se att Glen Campbell och dom andra numera etablerade skådespelarna hyste sån respekt för John Wayne att dom var nervösa vrak när dom skulle filma scener tillsammans med The Duke.