Dear White People

Titel Dear White People (2014)
Längd 108min

På ett högt ansett universitet i USA leder en maskeradfest med afroamerikanskt tema, anordnad av en grupp vita elever, till att den redan anspända stämningen på campus slår över i upplopp. I fronten för universitetets svarta minoritet står Sam White och hennes studentradioprogram Dear White People.

Även fast det är 70 år sedan som Hitler och hans ”Tredje rike” föll så finns fortfarande de människor som sympatiserar med dessa ideologier och som på andra sätt gör livet svårt för att inte säga ett rent helvete åt folk som råkar ha en annan etiskt ursprung än sig själv. Vanligtvis så brukar jag falla pladask för filmer som behandlar just rasism och som visar den i ett historiskt perspektiv och då kan filmen i övrigt vara relativt dålig och jag kommer ändå inte ha något emot det för att man sitter som i chock över hur människor beter sig mot andra människor och det så sent som mindre än för 100 år sedan(!)

Innan filmen hade premiär så fanns det en viss hype kring den och ett tag så verkade det vara det enda som cineasterna pratade om, så med det färskt i minnet och med informationen om att filmen skördade framgångar på så väl Sundance som San Franciscos filmfestival så torde detta vara en något i hästväg! Men oh boy va kapitalt fel man kan ha! Visserligen så är det inte så pass dålig att man vill stänga av filmen, men samtidigt så känns det spretigt och allmänt bökigt och oavsett hur man försöker godhjärtat att följa med i storyn, så snurrar man till det i onödan genom att till exempel inte introducera alla historiens karaktärer, dock så finns det tillfällen där filmen lyser till, men då är det små detaljer som i sig inte kompenserar att huvudberättelsen sjunker till botten.

Dock så är det ett viktigt ämne som man belyser och det finns små sidoberättelser som man vill följa med och se hur det går och det är inte bara rasism man belyser, utan allas lika värde och det oavsett vem man väljer att älska och dela säng med eller om man uträttar sin behov på damerna eller herrarnas.