Klassiker: Death Weekend

Titel Death Weekend (1976)
Längd 87min

A rich playboy has a large house in the countryside. One weekend he invites a fashion model. On his way to the house, he drives past a gang of crazy young men. The men find out where the ...

Det är något speciellt att kolla på en home-invasion film från 70-talet. Klockan 3.00 på natten i äkta 35mm. Jag tror att själva upplevelsen och känslan var bättre än själva innehållet av filmen egentligen. Death Weekend är en helt okej film, men det är typen av film man har sett flertals gånger. Gjort bättre dessutom. Last House on the Left, Straw Dogs. Är de två som dyker upp i huvudet när man ser denna filmen. Fast tydligen så ska regissören ha skrivit manus till filmen mycket tidigare. Men avvaktade då Straw Dogs kom ut, och befarade att likheterna skulle skada filmen.

Men bortsett från detta, så tror jag ändå Death Weekend har en sak i sig, som skadar den oavsett likheter eller ej. Det är att personerna som invaderar huset inte är läskiga. De beter sig mer som fulla ”hillbillys”, och känns aldrig som något riktigt hot. De skojar och lattjar mer än att vara hotfulla. Last House on the Left blir oftast kritiserad för den märkliga komiska stämningen den har med de två poliserna. Vilket jag också har lite svårt för i den filmen, då det förstör tonen. Men de som våldtar, för att senare invadera huset i den filmen känns hotfulla. De kommer aldrig av sig som komiska för fem öre. Straw Dogs är en seriös film från början till slut och är den bästa av dessa. Så det är för mig det största nedfallet Death Weekend har. Som för mig skadar filmen rätt så rejält.

Men jag ska inte säga den är tråkig. För att vara i genren ”home-invasion”, så känns det ändå som framtida filmer ändå tagit lite inspiration från denna filmen. Tarantino måste ändå fått lite inspiration från början av filmen, till hans egna Death Proof film. Jag gillar även 70-tals känslan, och som jag skrev innan. Så gjordes mycket bara att se den på 35mm. Det kändes som jag transporterat tillbaka till 70talet medan jag såg filmen. Jag kan även tycka skådespelarna för vad deras karaktärer är skrivna som, gör bra insatser.

I sin helhet är Death Weekend en film man sett förr, och tyvärr gjord bättre. Största problemet är att personerna som invaderar huset aldrig känns hotfulla, och lattjar för mycket. Som en ”home-invasion” film är den dock helt okej. Det är inte den bästa, men jag har även sett sämre. Jag tror jag gillade känslan av att se filmen mer än själva filmens innehåll. Den har dock inte samma minnesvärde som Last House on the Left, eller samma kvalité som Straw Dogs. Två liknande filmer som också kom ut under 70-talet. Fast den lever ju upp till sann Grindhouse känsla.