Klassiker: Dementia

Titel Dementia (1955)
Längd 56min

This film, with no dialogue at all, follows a psychotic young woman's nightmarish experiences through one skid-row night.

Här är en riktig bisarr och udda film för er. Där finns två versioner av filmen, ena som går under namnet ”Dementia” och en annan under ”Daughter of Horror”. Enda skillnaden på dessa versionerna är att man lagt in en berättarröst i ”Daughter of Horror”. För filmen har inga dialoger alls. Allting är en enda lång mardrömsscen från vår huvudperson som vi bevittnar, så allting som spelas och hörs är musik i bakgrunden. Med några få ljudeffekter som skratt eller skrik. Jag valde att se versionen med berättarrösten, för jag känner det var i den stämningen jag var i. Med berättarrösten får filmen en lite mer campy stämpel över sig. Då han som pratar överspelar väldigt mycket, och ger filmen en mer ”cheesy” faktor.

Filmen är mest känd, för att vara filmen som visas i biografscenen i filmen ”The Blob” från 1958. Det är ganska så svårt att göra en recension på filmen, då där inte är någon handling, utan mer surrealistiska bilder som spelas i 55 minuter. Men jag kan inte förneka att medan man tittar, hamnar man i någon slags hypnos tillfälle. Man dras in i denna drömvärlden och bevittnar allt, och blir ett med allt det märkliga som inträffar. David Lynch måste ändå ha någon typ av förkärlek för denna filmen.

I sin helhet är det svårt att beskriva filmen, mer än att man ska bevittna den. Fylld med surrealistiska bilder. Men ändå snygg att kolla på. Många scener är passande i bakgrunden för en härlig Halloween känsla. Man dras in i den med musiken som spelas, och berättarrösten tillför att filmen blir mer campy, vilket gör att filmen blir en blandad balans. Även ifall jag är säker på att versionen utan den, är bättre. Men i rätt sinne, är detta en intressant titt som rekommenderas.