Klassiker: Demolition Man

Titel Demolition Man (1993)
Längd 115min

Två av action genrens största, Sylvester Stallone och Wesley Snipes ger sig på varandra i denna cyberfuturistiska hit. Året är 2032 och brottsbekämpningen har varit så effektiv att polisen inte längre har så mycket att göra, inte ens parkerings böter behöver dom skriva ut. Men så plötsligt tinar ärkeskurken Simon Phoenix (Snipes) upp, efter att ha varit nerfrusen i "CyroPrison" i 35 år. Han vaknar upp till en värld som inte längre känner till vad våld och brott egentligen är, en värld redo att plockas. Polisen står handfallna, tills det att dom tinar upp den våldsamme skurkens ärkerival Sgt. John Spartan, en polis från 1990 talet som också han blivit nedfrusen i "CyroPrison" som straff efter sitt förra möte med Phoenix. Sandra Bullock spelar även hon en lagens väktare i denna explosiva blandning av action och humor.

Efter min recension av Cobra så fick jag en del kommentarer om hur vida bra den filmen var eller ej, vissa poängterade även för mig att Sylvester ”Sly” Stallone var allt en redig skådespelaren och banne den som hade något negativt att säga om honom, och det kan jag helt klart hålla med dem, om vi inte hade haft Stallone så skulle vi inte haft en del av de viktiga filmerna från 80-talet så som Rocky och Rambo.

Sylvester Stallone

Om man nu mot förmodan har missat denna kultklassiker så får vi bland annat stifta bekantskap med John Spartan (Sylvester Stallone), Simon Phoenix (Wesley Snipes) och Lenina Huxley (Sandra Bullock). Spartan är snuten som inte räds för någon eller något, allra minst för den hänsynslösa skurken Phoenix som har tagit en grupp människor som gisslan.

Wesley Snipes

Efter att en misslyckad fritagningsförsök så döms de båda till Cryo-Prison för det dom båda har orsakat samhället blir dom dömda till nedfrysning, för att en dag tas ur sin dvala men inte enligt planerna utan av en den man som har skapat det perfekta samhället dom vaknar upp i. Demolition Man är minnen per definition då jag väl minns att filmen stod i den hylla som innehöll de filmer som jag och min kompis inte fick titta på men vilket vi självfallet gjorde när ingen annan såg att vi gjorde det.

Sylvester Stallone

Så att får se denna favorit igen efter alla dessa och dessutom på Blu-Ray som arbetar i favör för filmen var underbar stund och tillika kärt återseende och det känns som att det är lite mer kvalité i denna Blu-Ray utgåvan än var det var i den hiskeliga DVD versionen jag såg för typ hundra år sen, nu kan man bara sitta tillbaka och njuta av allt filmen har att bjuda på allt ifrån sköna kommentarer till skön action som passar alldeles perfekt en söndag med en pizza och något gott att dricka till.