Det levande slottet

Titel Det levande slottet (Howl's Moving Castle) (2004)
Längd 119min

En kärlekshistoria mellan 18-åriga Zofi och den vackra trollkarlen Hauru. Zofi blir av en häxa förvandlad till en åttioårig gammal dam och på sin resa för att förstå sitt öde hamnar hon i Haurus levande slott. Där träffar hon anden Karushifâ som håller slottets eldstad vid liv. Han och Zofi gör en överenskommelse; om hon bfriar honom från han kontrakt med Hauru ska han bryta hennes förbannelse och hhon ska åter bli 18 år.

Vid det här laget så sitter jag och ler och flinar värre än ett barn på julaftons morgon när jag har en Studio Ghibli-film i mina händer och på förväg så har jag kollat av lite på nätet vad den allmänna uppfattningen är av filmen så att jag inte riskerar att få se något som ”Legender från Övärlden” igen. Som tur är så är det långt ifrån det och i efterhand så roar jag mig själv att försöka kategorisera alla Ghibli filmer man har sett vid det här laget och försöker komma på någon sorts  lista vilken/vilka film/-er som är bäst. Och hur jag än vrider och vänder så verkar det som att jaq inte kan få någon början eller slut på listan.

Personligen så måste jag nog säga att det är nog en av dom absolut bättre av Ghiblis filmer, som vanligt så är det underbara karaktärer, miljöer, musik och så vidare men ibland den här storyn tilltalar lite mer än vad en del av dom andra gör. ”Det levande slottet” är likt ”Legender från Övärlden” en filmatisering av en bok och i det här fallet så tycker jag att det blev så mycket bättre än i den andra filmen.

En bonus är att denna utgåva innehåller en svensk dubbning av filmen, vilket jag tyvärr inte kan yttra mig om hur vidare tekniskt väl den är gjord, men jag misstänker att den bör duga åt dom som är för små för att hinna med och läsa undertexterna till den japanska dialogen.