Det

Titel Det (It) (2017)
Längd 135min

Bill Skarsgård spelar huvudrollen i nya skräckfilmen DET som bygger på Stephen Kings välkända roman med samma namn. Plötsligt lamslås den lilla staden Derry i amerikanska delstaten Maine av skräck när flera barn mystiskt börjar försvinna. Några barn får möta sina största rädslor, när de hamnar i den onda clownen Pennywise sällskap, vars historia som mördare sträcker sig långt, långt bakåt i tiden…

Efter 27år återvänder Pennywise på nytt. Inte bara i filmens historia, utan även på film. TV-mini serien som kom ut 1990 med Tim Curry som den läskiga clownen, var en film som man talade mycket om som barn. Det var den läskiga filmen med clownen som ingen vågade se. Däremot i dagens ögon är den nog lite förbi sitt bäst före datum. Delen med barnen är helt klart bäst. Men andra delen när de är vuxna är helt klart filmens svaga del. Även de läskiga stunderna man minns som barn, är idag inte så läskiga och kan komma av sig som mer löjliga.

Denna nya tagning på Stephen King’s bok med samma namn kommer nog dock hålla sig ganska så ”fräsch” genom åren. Jag har själv inte läst boken, men har hört att denna ska vara ganska så trogen mot den. Även ifall många scener var bekanta från mini-serien, så var där ändå ett par nya. Vare sig man vill se denna som en remake eller en ny tappning på boken, får man avgöra själv. Däremot kan jag enkelt säga att filmen är bättre än mini-serien, och håller verkligen måttet.

Vad som funkar med ”Det”, är att den inte är din typiska ”straight forward” skräckfilmen som vi ser väldigt ofta idag. Allt idag är demoner, spöken, hemsökta hus, handhållna kameror, jump-scares stup i kvarten. Även ifall skräckfilmer överlag de senaste två åren har lyckats producera ut bättre filmer inom genren. Så står denna stämpeln kvar som ett typiskt exempel på hur de flesta skräckfilmer är idag. Även ifall ”Det” är en demon som lever på barns rädslor, så spelar filmen som en helt annan typ av film. Detta är mer utav en 80-tals film som är en skräckfilm, men där barn är huvudrollerna, och som en 13åring hade sett på den tiden. Vilket är något av en subgenre jag älskar som ett 80-tals freak. Lost Boys, Gremlins, Nightmare on Elm Street, The Goonies, Monster Squad, Fright Night. Även ifall ”Det” är mer seriös och obehagligare än dessa, så spelas filmen som en galen mix av de alla, i modern skräckfilms tappning.

Karaktärerna är intressanta att följa i filmen. Barnskådespelarna gör alla ett fantastiskt jobb. Det är faktiskt delarna med barnen där de är tillsammans, och försöker lösa mysteriet som är filmens höjdpunkt. Det är här den påminner som mest som en av de där typiska 80-tals rullarna. Även det som gör att den sticker ut från de andra skräckfilmerna idag. Så man sitter inte rundor och väntar på att Pennywise ska dyka upp och skrämma en. Utan man sitter och är engagerad i karaktärerna. Filmen väljer också att introducera karaktärerna genom att visa deras rädslor i början. Vilket är ett litet annorlunda sätt att introducera sina karaktärer på. I vanliga fall hade jag tyckt det var ett dåligt drag av filmen. Men här funkar det oväntat bra, och det är via deras rädslor vi lär känna karaktärerna i filmen. Den lägger inte allt för mycket vikt på personliga familjeliv.

Skräckmomenten i filmen är också bra gjorda och utförandet funkar bra. Där är inte proppat med en massa jump-scares som skrämmer en, utan mer rädslan och vad som man gömma sig i mörkret. Jag som hatar clowner, avskydde en specifik scen i filmen som även visas kort i trailern. Bill Skarsgård gör även ett underbart jobb som clownen Pennywise. Han försöker inte imitera Tim Curry som är det bästa med mini-serien. Bill gör istället sin egna grej med rollen, och levererar verkligen. För han kommer definitivt av sig som en obehaglig clown som jag inte vill träffa. Bästa scenen är dock helt klart när vi först träffar honom under kloaken, och han pratar med Georgie. Tror denna roll kommer sätta spratt på hans internationella karriär.

Det negativa jag kan komma på är att karaktären Mike är med i början och introduceras som en av huvudpersonerna i gänget. Men sedan försvinner han helt och hållet från filmen i säkert 40 minuter, innan han synts till igen. Vid den tiden hade jag helt glömt bort honom, och efter det är han delaktig i allt som gänget gör i filmen. Men då tycker jag man hade kunnat dra in honom i handlingen och gänget tidigare, istället för att ha honom frånvarande i mer än 30 minuter för att senare ha honom dyka upp igen. Han får inte lika mycket utrymme som alla andra, vilket är synd. Då nästan alla barnen får samma speltid och utveckling. De visuella effekterna kunde också bli lite extra tydliga ibland. De var inte dåliga direkt, men samtidigt kunde man märka av att där hade lagts in specialeffekter för att hjälpa till vid de nödvändiga scenerna. Det tog mig lite ur filmen, även ifall jag kan förstå de var viktiga att ha med, och hade varit svårt annars. Även ballongerna är med denna gången, och jag tyckte det då och tycker det nu också. Ballongerna är inte läskiga och är något löjliga.

I sin helhet är It helt klart en av de bättre skräckfilmerna som kommit ut på senare år. Den lyckas skapa en härlig 80-tals känsla (årtalet den också utspelar sig i). Allt från pojkarna, den lilla staden, mysteriet som ska lösas, till och med mobbarna. Det är som filmen själv är tagen från 80-talet. Men den funkar ändå som en modern skräckfilm tack vare de skrämmande inslagen i filmen. Men inte på grund av dess jump-scares. Utan för dess sätt att bygga upp karaktärernas rädsla och vad som kan gömma sig i det okända mörkret. Filmen är inte perfekt. Men i det stora hela, lyckas den skapa och göra en skräckfilm som inte bara skrämmer, utan även underhåller. Jag ser fram emot fler omtittar på denna med mina kompisar under en filmkväll.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (3 röster, genomsnitt: 4,67 av 5)