Detroit

Titel Detroit (2017)
Längd 143min

En film av Oscarbelönade regissören till THE HURT LOCKER och ZERO DARK THIRTY. DETROIT gestaltar den starka och gripande historien om en av de mest skrämmande och rasistiska händelsena i amerikansk historia. Upploppet mellan svarta och polisen i Detroit sommaren 1967.

Detroit är en välgjord film. Det kan man inte ta bort från den. Samt att den har en väldigt bra och intressant historia bakom sig. Men det går inte att förneka att filmen är lite överallt med hela upplägget. Där är ingen riktigt central karaktär, vi förflyttar oss mellan 8-10 personer under hela filmens gång. Samtidigt som jag vet vad Kathryn Bigelow vill säga med filmen, så får filmen aldrig riktigt fram någon poäng eller slutresultat. Det känns inte som det i alla fall.

Självklart är det en film som engagerar, och det som händer är för jävligt. Men jag som tittare blir aldrig riktigt berörd av vad som händer, just för att filmen inte riktigt har något fokus. Det tar den minst en timme innan själva ”skjutningen” vid motellet äger rum. Fram till dess har vi förflyttat oss rundor från det att upploppen börjar, till diverse karaktärer som gör diverse saker. Detta gör att man har svårt att få grepp om någon av karaktärerna, och trots att händelsen är berörande, så blir jag inte berörd av karaktärerna. Samma problem hade jag med Dunkirk som kom ut tidigare i år. Jag kan se att Kathryn Bigelow hellre vill lägga fokus på händelsen, och låta det vara center figuren. Men då blir problemet som jag skrev ovanför. Filmen blir mer om själva händelsen, än personerna som var involverade.

Lyckligtvis är skådespelarna bra och där lyckas filmen bättre. Will Poulter är fantastisk som den rasistiska polisen, som ställer till allting. Svårt att tro att han spelade en oskulds nörd i We’re the Millers för något år sedan. Även John Boyega är bra, men får tyvärr inte mycket att göra. Trots att det känts som hans karaktär ändå har en av de viktigare och mer intressanta rollerna. Även kameraarbetet är väldigt typiskt Kathryn Bigelow, med den skakiga kameran som ska skapa en realistisk känsla.

Slutet pågick lite för länge också. Den hade gott kunnat kortas ner till en två timmar och ändå få fram sin poäng. Nu bara fortsatte den ungefär som Konungens Återkomst, med flera slut. Även ifall sjungandet i slutet vid pianot var väldigt vackert och kraftfullt.

I sin helhet är Detroit en välgjord film om en händelse som är för jävlig, och berör. Tyvärr lyckas inte Kathryn Bigelow riktigt att beröra en som tittare genom att bry sig för personerna i situationen. Det blir mer om själva händelsen, än om de olika personerna de involverar omkring. Detta för att filmen fokuserar på 8-10 personer inför själva händelsen i motellet. Den kunde också varit en 20 minuter kortare. Vad som gör den sevärd är skådespelarna, och ämnet överlag. Däremot finns det bättre filmer som har liknande teman i sig.