Diana

Titel Diana (2013)
Längd 113min

Naomi Watts spelar prinsessan Diana i detta drama om de sista två åren i hennes liv, hennes världsberömda skilsmässa och det hemliga förhållandet med hjärtkirurgen Hasnat Kahn som efteråt kallats "hennes livs stora kärlek". Filmen berättar också historien om hur hon genom att söka äkta och personlig lycka i livet uppnådde en position som internationellt erkänd ledargestalt för humanitärt arbete.

Den sista augusti 1997 så kommer jag så väl ihåg att hela världen stannade upp efter att beskedet om Prinsessan Dianas dödsfall kablats ut i världen. Trots att jag nyss fyllt 9 år så kommer jag ihåg hur man direktsände hennes begravningsceremonin runt om i världen och jag minns så väl hur folk runt omkring mig och min familj bänkade sig framför tv-apparaterna för att ta en sista farväl och visa sin respekt för en av världens absolut mest älskade och kända kvinnor.

Åtskilliga produktioner har visats på tv som alla har visat delar Dianas liv allt från tiden innan hon träffade och gifte sig med Prins Charles till att återberätta tiden innan hennes tragiska dödsfall och debatten om huruvida det var dom efterföljande paparazzis som var orsaken till prinsessans bortgång.

Inför filmen så hoppades jag dels på att man som åskådare skulle få reda på mer om Dianas liv men framför allt att filmen skulle vara värdig att porträttera en så pass ikonisk människa som Lady Di. Oj, vilken besvikelse detta blev och efter att eftertexterna börjat att rulla så känner jag mest bara förbannad och förbryllad då filmen fortfarande lämnade mer frågetecken än vad den besparade.

En annan sak som jag irriterar mig är att Naomi Watts inte liknar Lady Di, utan det verkar mer som att man har tagit någon som är ungefär lika gammal som Diana och sen gjort håret liknande så som Diana hade mellan 1995 och 1997 och sen känns det som att man har varit nöjd med det. Visserligen så är Naomi en väldigt begåvad skådespelare och det har bland annat bevisat med råge i The Impossible men det räcker inte på långa vägar för att rädda hela filmen, utan hon hennes talanger är nog trots allt det som räddar filmen från att vara ett totalt bottennapp.

När man gör en film som är inspirerat från en verklig händelse så brukar man i slutet lägga in bilder eller klipp på den verkliga personen alternativt personerna som är inspirationen till filmen och man brukar berätta för åskådarna vad som hände med dessa personer efter det man har berättat i filmen, så gör man även i denna film men det man berättar är oerhört lite av vad jag kan tänka mig att man kan berätta om en människa som Diana. En annan sak som irriterar mig är att man totalt struntat i att ge filmen ett värdigt och dramatiska slut och istället så bjuds man på en snabb klippning, pytte lite fakta om personerna i filmen och sen rullar eftertexterna, och det är i mina ögon en tydlig signal att man rent allmänt inte respekterar berättelsen och i synnerhet inte respekterar ”folkets prinsessa” som var en världens mest kända och omtyckta människa.