Dirty Wars

Titel Dirty Wars (2013)
Längd 87min

I Dirty Wars får vi följa journalisten Jeremy Scahills (författare till kontroversielle "Blackwater: Mord som affärsidé") granskning av JSOC, Joint Special Operations Command. Ett amerikanskt elitsoldatkommando som opererar globalt utanför lagens ramar med syfte att eliminera USAs fiender. Aktuell, kritikerhyllad och knivskarp.

I Dirty Wars får vi följa med journalisten Jeremy Scahill på jakt efter svar, om vad som verkligen händer i krigen leda av USAs regering. Dirty Wars är dels en politisk thriller och dels en deckare, men framförallt en stark gripande resa till en av de viktigaste och underrapporterade berättelserna om vår tid. Vad som börjar som en rapport i en amerikansk nattattack som gick fruktansvärt fel i en avlägsen del av Afghanistan förvandlas snabbt  till en global undersökning av den hemlighetsfulla och kraftfulla Joint Special Operations Command (JSOC).

Vi får se miljöer få har sett tidigare då vi följer med Jeremy och hans team av tolkar och kameramän till Afghanistan, Yemen och Somalia. Den är välgjord från början till slut, då vi kastas in i obesvarade frågor, hemlighetsstämplad material och högtuppsatta män som försöker tysta ner operationer som har pågått men fortfarande pågår. Journalisten Jeremy vägleder oss under filmens gång som berättarröst då vi enkelt kan hänga med och förstå vad det är som händer mellan filmtagningarna bestående av intervjuer med familjemedlemmar åt dem drabbade , generaler, politiker och nyhetssändningar innehållande Barack Obama och Jeremy själv.

Jag fascineras över att vi får följa med Jeremy och hans resa sida i sida med vad som händer i världen vid den tidpunkten och hur allt faller på plats och hänger ihop. Exempelvis dödandet av Al Quidas ledare .

Dirty Wars skulle jag säga är en politisk protest mot USAs regering och dem operationer som pågår runt om i världen. Det kommer aldrig bli bättre, den svarta listan som började som en kortlek med 52 namn i Irak kriget har utvecklas till flera A4 med tusentalsnamn, vi kommer aldrig komma ifrån detta. Dirty Wars ställer frågan kommer det någonsin bli bättre?  Och vi som tittare är fast med kvarstående frågor om frihet och demokrati, krig och rättvisa. Men denna film påminner oss om att så länge vi har en fri press, och om man inte ger upp sökandet behöver dessa operationer inte vara hemliga.