Dolda tillgångar

Titel Dolda tillgångar (Hidden Figures) (2016)
Längd 127min

Se den fascinerande och tidigare okända historien om Katherine Johnson (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) och Mary Jackson (Janelle Monae), tre supersmarta afroamerikanska kvinnor vid NASA som var hjärnorna bakom ett av historiens viktigaste rymdprogram: att försätta astronaut John Glenn i omloppsbana runt jorden. Denna otroliga prestation imponerade på hela världen och inspirerade kommande generationer till att våga drömma stort.

De som har följt oss ett tag vet att undertecknande inte kan slita sig från verklighetsbaserade filmer, speciellt dom som handlar om människor som inte blev eller inte blir behandlade som just människor. Det är då som det är skönt att det kommer filmer med jämna mellanrum som ser till att slå fakta och vett i oss. Och det är alltid lika svårt att när väl eftertexterna börjar att rulla så ska man försöka att se förbi den oerhörda läxan som berättas för att helt plötsligt gradera filmen efter vad den faktiskt är/levererade.

Oh boy, lika mycket som jag gillar dess verklighetsbaserade historierna lika jobbigt är det att försöka bena ut vad som är bra och vad som är mindre bra med filmen. I det här fallet så är det faktiskt oerhört lätt att peka ut en del positivia delar med filmen, och börjar vi titta i casten så hittar vi några fantastiska namn och några som är lite oväntat leverar och det så att det är nästintill löjligt åt det hela!

Med talanger som Octavia Spencer, Janelle Monáe, Taraji P. Henson, Kirsten Dunst, Jim Parsons och Kevin Costner så är det ett bokstavligt smörgåsbord som väntar på att få leverera och blända med sina magnifika kunskaper! Om man ser till det stora hela så finns det inte alls mycket att begära, mer än att det är lite för lite fokus på trion och man väljer att rikta in sig på Katherines karaktär som dessvärre känns som den svagaste utav alla, rent karaktärsmässigt av dom tre. Visserligen bär hon stora delar av filmen och dess historia men det hade blivit snäppet bättre om man hade stuvat om en anning i filmen, bl.a. med hur fokuset ligger i filmen.