Klassiker: DragonHeart

Titel DragonHeart (1996)
Längd 103min

För länge, länge sedan, när de eldsprutande drakarna härjade, levde en ung och stolt riddare. Hans historia är ett magnifikt äventyr om mötet med det ovanligaste och mest fantastiska väsen som någonsin har funnits på denna jord. Med Dennis Quaid i huvudrollen är Dragonheart späckad av humor, fantasi och de mest suveräna specialeffekterna sedan Jurassic Park. Dessutom medverkar David Thewlis, Pete Postlethwaite, Julie Christine och Dina Mayer i denna medryckande film, som garanterat underhåller och berör hela familjen.

Det är med ett vagt minne jag kommer ihåg draken Draco och den ädle riddaren som tillsammans ger sig ut på uppdraget att rädda kungariket. Förväntningarna höjs under tiden som jag tar bort plasten från fodralet, och gör i ordning för en resa ”down memory lane”. Innan jag sätter igång själva filmen så försöker jag tänka tillbaka till året 1996 och vad jag eventuellt kan minnas mer om filmen, och framför allt hur den såg ut när man såg den på VHS-formatet. Vid första anblick så ser man självfallet en förbättring jämte VHS-formatet, annars hade Universal fått skämmas ordentligt.

Men dock verkar det tyvärr vara så att man har matat igenom filmen genom ett typ av förbättringsprogram som var inställt på ”auto” och inget manuellt arbete är gjort på filmen, vilket är fruktansvärt synd, men samtidigt något som man kan förstå, då filmen i helhet knappast når upp till stjärnstatus som behövs för att att den typ av behandling när det är dags att släppa filmen på ett nytt format. När det kommer till filmen så blev jag glatt överraskad att den än idag levererar och faktiskt går att titta på jämfört med andra filmer man såg som liten och som inte var värda fem öre i vuxen ålder. Jag kan till och med säga att CGI:n som användes i filmen låg en bra bit före sin tid om man ska jämföra med filmer som kom samtidigt eller kort efter. Självfallet kan filmen inte jämföras mot nyare filmer eftersom det är helt andra spelregler dom spelar efter, men för att vara en av de första så är det riktigt imponerande.