Draktränaren 2

Titel Draktränaren 2 (How to Train Your Dragon 2) (2014)
Skådespelare , , , , , , , ,
Längd 102min

I Draktränaren 2 återser vi vikingapojken Hicke och hans trogna drake Tandlöse. Det två är nu oskiljaktiga, och medan de andra i gänget utmanar varandra i den nya sporten drakracing, ger sig duon istället ut på flygturer för att upptäcka nya världar. Under ett av sina äventyr hittar de en hemlig isgrotta där det bor hundratals vilda drakar och en mystisk drakryttare. De två vännerna befinner sig plötsligt mitt i en strid för att bevara freden och de inser att bara tillsammans är de starka nog att förändra framtiden för både människor och drakar.

Just nu (oktober 2014) så firar sajten att den har varit online i hela 4 år(!) och tittar man bland de absolut första recensionerna som publicerades på sajten så hittar man inget mindre än en recension av ”Draktränaren”. Äntligen så är det dags för uppföljaren och med tanke på att den första delen måste vara bland det bästa som jag sett när det kommer till animerade filmer, så var förväntningarna verkligen höga när uppföljaren annonserades och om än högre när jag väl laddade in skivan i spelaren. Dock så vet jag från tidigare erfarenheter att det kan slinta om man är för förväntansfull, och det kan istället gå åt pipsvängen och all luft liksom pyser ur ballongen.

Men som tur är så behöver jag inte ens oroa mig, utan återigen så möts jag av en underbar story, perfekta skådespelare för sina roller och alldeles underbara karaktärer, och ja, Tandlös är precis lika underbar och charmig som han var i föra filmen, tack och lov! Även fast detta är ett mer än väl godkänt äventyr så märks det ändå att det är en uppföljare då filmen tyvärr har det där som är så svårt att sätta fingret på som gör filmen en aningens sämre, men bara en aningens mindre bra jämfört med den första filmen. Detta betyder inte att filmen inte är sevärd, snarare tvärt om den är som sin föregångare en av de bättre i genren även fast avståndet må kanske har minskat en aningen, men som tidigare sagt just bara en aning. Filmen gick så pass bra på biografer att en tredje del är på väg och beräknas ha premiär år 2017.