Klassiker: Dum & dummare

Titel Dum & dummare (Dumb & Dumber) (1994)
Längd 102min

Den ena är dum. Den andra är ännu dummare. Du får själv välja vem som är vem av dem …Lloyd och Harry ger sig ut på vägarna för att återlämna en upphittad portfölj till dess rätta ägare. Vad de två inte vet är att portföljen är proppfull med pengar – vilket kan förklara varför några skumma typer följer dem hack i häl …

Tar man en ordentlig titt i backspegeln och går hela vägen tillbaka till 90-talet, så kommer man med största sannolikhet se saker som aldrig skulle tänka sig att använda idag, eller vad sägs om de eleganta pottfrisyrerna som varenda pojke var tvungen att dras med (tyvärr även var så även fallet för er undertecknad) men av de saker som faktiskt kan vara kul att titta tillbaks på är den populärkultur som man konsumerade då. Och det är där som vi finner en bröderna Farrellys berättelse om de inte allt för intelligenta personerna Lloyd och Harry.

Det är ju självfallet med en viss skepticism och en lättare axelryckning när jag ser att man har passat på och släppa den första filmen på nytt, när det inte var allt för länge sedan som dess uppföljare hade premiär. Det som jag inte riktigt förstår mig på är hur man kan satsa så pass mycket på titeln att man den här gången släpper titeln ”Unrated” och sen inte går riktigt hela vägen och endast släpper filmen på DVD.

Jag minns att när det väl begav sig så hade man mycket väl kunnat slå upp ordet komedi i en ordbok och filmen var ju bara tvungen att användas som exempel, men med tanke på att man även under samma period tyckte att en pottfrilla var det snyggast som gick och ha, så var jag oerhört tveksam på om filmen skulle vara något än mindre vara det minsta roligt, med tanke på den hjärndöda typ av humor som ändå utgör större delen av filmen.

Dock så är det faktiskt riktigt underhållande, om inte annat för det nya materialet som följer med i ”Unrated”-versionen, men även det faktum att man glömt av en del saker, specifikt detaljer som i en vuxen ålder är nog bra mycket roligare än vad de va när filmen släpptes. Sen så är ju faktiskt filmen så pass gammal att det faktiskt är kul bara att se vilka underbara klädstilar för att inte tala om vilka frisyrer som Jim Carrey, Jeff Daniels och Lauren Holly bär upp någon som helst skam i kroppen.