Dumma mej 3

Titel Dumma mej 3 (Despicable Me 3) (2017)
Längd 90min

Teamet bakom filmsuccéerna, Dumma mej 1, 2 och Minionerna återvänder för ytterligare ett äventyr med Gru, Lucy och deras bedårande döttrar, Margo, Edith och Agnes – och förstås minionerna. I DUMMA MEJ 3 får vi möta en ny figur, skurken Balthazar Bratt, en före detta barnstjärna som nu vuxit upp och blivit besatt av karaktären han spelade på 80-talet. Bratt, vars röst i orginalversionen görs av Trey Parker (South Park, The Book of Mormon) visar sig bli Grus mest formidable moståndare hittills.

Dumma Mej 3 har i tidigare filmer nästan varit beroende av miniornerna och dem gula filurerna satte Dumma Mej på kartan som en klassisk modern barnfilm. Men i senaste filmen finns ett starkare intresse att följa Gru, Lucy och deras charmiga döttrar, Margo, Edith och Agnes och är historien så pass bra att miniornerna enbart blir en liten del av filmen och ett glatt ytterligare inslag.

I denna film åker familjen till Grus tvillingbror som han tidigare inte vetat om och det blir en rolig dialog mellan tvillingbröderna som jag tror många barn och vuxna kan känna igen sig i, syskonbråk, mötet med ny familj osv och filmen har budskapet att familj är viktigast och tillsammans klarar man allt. Det är en fin relation som skapas i denna film om hur man tar vara på varandra och hur dessa karaktärer hjälper varandra! Filmens skurk Balthazar Bratt, en före detta barnstjärna som nu vuxit upp och blivit besatt av karaktären han spelade på 80-talet drivs av allt ifrån 80-talet från musik, mode och andra trender och hans hemliga vapen – Bubbelgum är en smart och lekfull rekvisita. 80-tals genre i filmen flörtar med dem vuxna medan barnen får ta del av miniorerna.

Dock blev slutspurten för livlig och som min Junior skribent på 6 år beskrev ’’Den var jätte bra och rolig, men läskig på slutet med den stora figuren. Med ’’stora figur’’ menar hon Baltazaars jätte leksaksfigur av honom själv som barnstjärna som sköt rosa bubbelgum över LA på jakt för att förstöra Hollywood. Och jag kan hålla med, det blev intensivt på slutet men lite väl mycket som hände som gjorde Junior recenserarna rädda. Men som sagt, den var ju ’’Jättebra’’.