Dunkirk

Titel Dunkirk (2017)
Genre ///
Längd 106min

Christopher Nolan är tillbaka med ännu en storslagen film! DUNKIRK är berättelsen om de hundratusentals brittiska och allierade trupper som blir invaderade och omringade på stranden vid Dunkerque av fientliga styrkor under andra världskriget.

Christopher Nolan är för mig en hit eller miss regissör. Jag tycker inte som många andra, att allt han gör är mästerverk eller är jätte bra filmer. Following, Batman Begins, The Dark Knight Rises är alla för mig högst godkända filmer. Medan Insomnia hamnar i mitten. Där resterande går från jätte bra till ett mästerverk (Inception). Dunkirk hamnar för mig mer åt Insomnia hållet. Det är en mycket välgjord film, men sedan är där inte mycket mer. Den är för det mesta en väl berättad historia om själva händelsen. Men inte mycket mer, då karaktärer får ta ett steg bakåt. Den största bristen med Dunkirk är att den inte fokuserar på någon karaktär. Istället blir det en film som känns mer åt dokumentär hållet. Den följer ingen linjär filmiskt berättande, med en huvudperson som går från punkt A till punkt B. Det är om tre olika ställen under olika dagar under evakueringen. För vissa räcker detta. Men jag hade gärna önskat mer karaktärsdrag. För nu spelas det inte riktigt som en film. Vi får aldrig riktigt grepp om någon som vi hejar på direkt, eller känner sympati för. Ja det är en hemsk situation våra personer befinner oss i. Men samtidigt vet jag ingenting om dessa personerna, där av blir jag aldrig 100% emotionellt investerad i hur det slutar för dem.

Som jag skrev så följer filmen tre olika ställen, under tre olika tidpunkter i filmen. Ena är stranden där de 400 000 männen väntar att få bli räddade, den andra är de civila båtarna som är på väg och ska rädda våra soldater, och den tredje är de tre piloterna som ska hjälpa till att attackera. Filmen klipper hela tiden mellan de tre olika händelserna. Till en början känns allt naturligt, fram till en viss person dyker upp i en scen när det är kväll, som senare är med i en av de andra historierna när det är dag. Så Nolan får ändå in sin klassiska typiska drag i att berätta filmen i en inte direkt kronologisk ordning. Detta gjorde att jag till en början blev smått förvirrad, men förstod ganska så tidigt vad Nolan gjorde. Men jag tror heller inte filmen hade  behövt den typen av berättar stil. Det är trots allt en andra världskriget film, men samtidigt är det inget som gjorde filmen verken sämre eller bättre.

Skådespelarna sköter sig bra, och då menar jag de kända skådespelarna. Så som Tom Hardy, Mark Rylance, Cillian Murphy, James D’Arcy, Jack Lowden och Kenneth Branagh. Me det är för de är toppeliten av skådespelarna i filmen, i en Nolan film. Klart de kommer vara bra. Men jag vet inte vad jag tyckte om de andra unga skådespelarna som inte direkt har någon större bakgrund i större filmer, som är praktiskt okända. Faktum är så personen vi följer mest under strandscenerna där soldaterna ska bli räddade, är ganska så tråkig att följa. Han säger knappt någonting och hans agerande gentemot saker var inte helt övertygande. Kanske var det hur karaktären var skriven, men jag fann honom tråkig rent ut sagt. Varje gång vi följde honom så ville jag hellre gå tillbaka till de andra. Jag snackar då givetvis om Tommy spelad av Fionn Whitehead.

Det bästa med filmen är helt klart ljudet. Jag såg den i IMAX i Köpenhamn, och det var verkligen toppnivå. Varje gång någon av de tyska planen kom, kommer det där hemska bi ljudet. Eller när de bombar stranden och man känner hela stolen skakar. Det var minst sagt värt priset bara för det. Men Nolan vet också var han ska sätta kameran, för där är riktigt snygga kameravinklar här som verkligen fångar den realistiska känslan. Vilket filmen gör bäst. Fångar en realistisk känsla och känns mer som en dokumentär än en spelfilm. Vilket också blir dess brist på samma gång. Men som ett spektakel levererar filmen.

I sin helhet är Dunkirk en välgjord krigsfilm, som lyckas fånga en realistisk känsla. Problemet blir att vi inte får lära känna någon av karaktärerna i filmen, vilket gör att vi inte direkt sympatiserar eller blir lika mycket känslosamt involverade när något väl inträffar dem. Tommy var en ganska så tråkig karaktär att följa, främst för sina få ord, men även agerandet från skådespelarna kändes sisådär tyckte jag. Det var mer elitskådespelarna som levererade mer trovärdiga insatser i mina ögon. Få mig inte på fel fot nu. Dunkirik är en bra film. Den har fantastiskt ljud och fantastiska sets, mycket av det är ”the real deal”. Jag kunde i vart fall inte se några dataeffekter användas. Krigsscenerna är bra, musiken bra, fantastiskt ljud, bra kameravinklar och kameraarbete. Samtidigt som den skapar en realistisk känsla. Men bara för något känns realistiskt, betyder det inte per automatik att det är bra.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (5 röster, genomsnitt: 3,20 av 5)