Klassiker: Eldflugornas grav

Titel Eldflugornas grav (Grave of the Fireflies) (1988)
Längd 89min

Slutet av andra världskriget. Amerikanska brandbombningar av japanska kåkstäder av trä. Två föräldralösa barn. Seita 14 år och hans yngre syster Setsuko 4 år kämpar för att överleva på den japanska landsbygden. För Seita och hans syster är de oförstående och orättvisa landsmännen en större plåga än de ständigt återkommande bombräderna. Genom desperation och hunger blir dessa två barns hjärtkrossande liv allt värre och värre. Men kärleken mellan de båda växer sig ständigt starkare. Mat och husrum är svårt att få tag på för det uppskrämda och hungriga syskonparet. Även deras släktingar har svårt att hjälpa dem. De bryr sig bara om sin egen överlevnad. Allt de har är varandra och tron på att livet måste fortsätta.

Jag har på de senaste åren blivit ett allt större Studio Ghibli fan och förväntningarna var högt ställda när det var dags att se en av de första filmerna från den japanska animationsstudion. Och jag är långt ifrån ensam om att älska dessa underbara mästerverk och allt som oftast så pratar jag med andra Ghibli-fantaster om vad man tycker om filmerna och jämför filmer emellan och när det äntligen var dags för ”Eldflugornas grav” så var det unisont det de hade att säga om filmen. Nämligen att jag med största sannolikhet skulle bli rörd och antagligen bli så pass rörd att jag skulle fälla en tår eller två. Vad tror ni hände? Jajamensan, det formligen sprutade tårar och jag var tvungen att pausa filmen för att jag inte kunde se för alla tårar.

Som vanligt när jag kollar på en film så hade jag inte läst någon som helst synopsis och visste faktiskt inte så jätte mycket om vad filmen handlade om mer än att mina vänner tyckte om den och att den var sorglig, men jag förväntade mig inte att det skulle vara en tecknad krigsfilm och att den skulle ha en sån vinkel på hur ett krig kan påverka civila både direkt och indirekt.  I starten så är den filmen en aningens trög och man hänger inte riktigt med hur man har valt att berätta filmen, men vart eftersom filmen kommer igång och man verkligen får se hela berättelsen och när man kommer till slutet så sys allt ihop och det är så fint och underbart att man nästintill blir religiös över det underbara som sker på TV:n.

Det märks att filmen är en av de första från denna välkända studio, dels så är det en del scener där man har tagit och ”zoomat ut” bilden och det hela ser ut som en bild som man har filmat under en längre stund och man har lagt till ljud och musik ovanpå, idag så händer det allt som oftast något i bilden medens som man överblickar till exempel en stad eller by. Men dessa ”frysta” bilder är som tur är relativt få och det är inget som jag personligen finner störande i det stora hela. Som vanligt med Studio Ghibli och japaner över lag så producerar de vad känner för att producera, så även i detta fallet och det finns en del scener som kan vara obehagliga för de mindre, men även de äldre som inte är vana vid att denna typ av historia berättas än mindre visas i det animerade mediet.

För att summera det hela så är det i princip inget negativt att tala om filmen, förutom att den bitvis kan vara som sagt väldigt sorglig och att den stundvis kan vara grafisk och det var något som till och med gjorde att jag kände mig en aningens berörd. Tittar man på själva utgåvan så är det en riktigt trevlig utgåva med 2 discar och den andra disc:en innehåller massvis med extra material som är väldigt trevlig att sätta tänderna i. I övrigt så är det förvånansvärt bra kvalité både på bild och ljud för att vara den typ av filmen som annars inte får den störta prioritet när det gäller att konvertera från de gamla analoga formaten till de nya digitala formaten.