Elser

Titel Elser (2015)
Längd 114min

Georg Elser hade kunnat förändra världshistorien och räddat livet på miljontals människor – om han bara hade fått ytterligare tretton minuter. Med hjälp av dessa tretton minuter hade den tidsinställda bomb som han konstruerat kunnat sätta punkt för Adolf Hitler. Men så blev det inte. Den 8 november 1939 lämnade Hitler i förtid platsen för mordförsöket. Elser hade misslyckats kapitalt. ELSER är baserad på den sanna historien om mannen som ensam försökte döda Hitler och kväva kriget i sin linda.

Adolf Hitler hade en närmast kuslig förmåga att hålla sig vid liv. Trots tjugotalet mer eller mindre långt gångna planer på att ha ihjäl honom, lyckades han alltid komma undan på ett eller annat sätt. Så också när Georg Elser placerade en bomb i Bürgerbräukeller, där Hitler skulle hålla tal. Bomben briserade, men Hitler hade lämnat ölhallen tretton minuter tidigare, och Georg hade redan åkt fast. Elser är filmen om honom, hans förhör, och hans liv fram till dådet.

Regissören Oliver Hirschbiegel är kanske mest känd för sin film ”Undergången – Hitler och Tredje Rikets Fall”. I den tar han de vidrigaste av nazister och gör dem till människor av kött och blod, möjliga att relatera till och kanske även att sympatisera med, en linje han följer även i Elser. Lämpligheten i detta har förstås debatterats och kritiserats, och det kan jag förstå, men personligen tycker jag att denna vinkel ger större slagkraft än någonting annat. Insikten att det inte finns några monster, att gärningsmän, diktatorer och illgörare är gjorda av samma skrot och korn som du själv, är lika viktig som den är fruktansvärd. Därför uppskattar jag nyanserna i filmens nazistiska karaktärer, och faktumet att inte bara den mest iskalla fascisten porträtteras, utan även den som hamnat på fel ideologitåg av bara farten, och den förut övertygade som nu börjat tveka.

Det jag däremot vill kritisera är att jag vid filmens slut känner Elsers torterare och fångvaktare bättre än jag känner Elser själv. Eller nja, det är väl en sanning med modifikation. Pacifisten Elser, som gillar kvinnor, träsnideri och jazzmusik, har jag en klar bild av. Aktivisten Elser, som trots fruktansvärd tortyr bara skriker åt sina plågoandar att dra åt helvete, och som rakryggat tar på sig hela ansvaret för sin bomb, har jag också figured out. Men det är en stor pusselbit däremellan som saknas. Hur blev denna tillbakadragne man, som ägnade sig endast åt tysta protester mot NSDAP, så övertygad inte bara om att Hitler måste dö, utan om att det är han som måste se till att det sker? Vad driver en person, som inte vill delta i ett knytnävsslagsmål, till att tillverka en bomb? På den punkten är filmen överdrivet gåtfull, och jag är inte säker på att det är meningen. Hur som helst är detta dess största brist.

Med detta sagt är Elser ändå absolut sevärd, dels för sin ovanliga infallsvinkel, men inte minst för sitt mycket skickliga skådespeleri. Huvudrollsinnehavaren Christian Friedel är en starkt lysande stjärna, och trots att han inte reder ut alla frågetecken runt sin roll, är jag tacksam för de färgstarka bitar han faktiskt ger. Visst fortsätter Johann Georg Elser vara en gåta, men klart är att han berör.