Enough Said

Titel Enough Said (2013)
Längd 93min

Den ensamstående mamman och massören Eva (Julia Louis-Dreyfus) möter en dag Albert (James Gandolfini), en charmig, likasinnad och frånskild man. När deras romans börjar blomma lär Eva känna en av sina kunder, poeten Marianne, som varje gång de träffas klagar oavbrutet på sin ex-man. När det går upp för Eva att ex-mannen är Albert blir hon osäker – ska hon lyssna på Marianne eller på sitt eget hjärta?

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, det är verkligen svårt att recensera en film när en av huvudrollsinnehavarna så pass nyligen har lämnat oss. Med tanke på det så har Fox Sverige inte lagt ner någon större insatser på att marknadsföra den här underbart söta filmen som handlar om två människor som befinner sig i medelåldern och vars döttrar är på väg att lämnat boet och dem ensamma för college. Jag som personligen inte har hunnit sett ”The Sopranos” än (ja, jag vet…) blev allt lite nyfiken på att se vad Gandolfini kunde ha att erbjuda, då jag tidigare har hört oerhört gott om hans insatser i tidigare nämnda tv-serie. Och jag måste påstått att han gör ett utmärkt jobb och lyckas utan några som större svårigheter få mig att heja för honom och tycka synd om honom när det går snett för hans karaktär.

En annan trevlig sak gällande filmen är den är fruktansvärt vackert fotad, eller om det kanske helt enkelt handlar om att man har valt oerhört bra locations, oavsett så känns det som att det är den första filmen på länge som visar en oerhört säljande image och bild av Los Angeles, vilket i sig är oerhört trevligt. Önskar jag kunde säga det samma om Louis-Dreyfus som tyvärr känns lite sådär nästan rakt igenom hela filmen med undantag när hon hänger med sin dotter och hennes kompis. Ett litet plus i kanten är Toni Collette och hennes insats som Sarah vilket känns som en behövande fräsch fläkt som får filmens moment att röra på sig när gått på grund.