Escape Plan

Titel Escape Plan (2013)
Längd 115min

Säkerhetsexperten Ray Breslin blir på falska grunder anklagad för ett brott och blir inlåst på samma rymningssäkra fängelse som han själv varit med och byggt. Nu måste han försöka ta sig ut och se till att få tag på den som satt honom bakom galler. "Escape plan" är Mikael Håfströms nya internationella film med superstjärnorna Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger i huvudrollerna.

Ända sedan 80-talet så har herrarna Stallone och Schwarzenegger planerat att göra en film tillsammans, men på grund att deras scheman inte passade varandras och eftersom en av dem fick för sig att syssla med politik så blev det ingen film för ens Arnold lämnade posten som guvernör för Kalifornien och hoppade på Stallones projekt ”The Expendables”. Och när vi ändå pratar om ”de förbrukningsbara” så kan man dra en del paralleller och se en del liknelser mellan dessa två filmer. Självfallet så pucklar Stallone och Schwarzenegger vidare som att tiden stått still och det fortfarande var 80-talet, och det är en fröjd för ögat.

Då jag personligen växte upp med deras filmer så har de trots allt blivit lite av barndoms hjältar och det är så himla coolt och fräckt (om vi tillåter oss att använda lite göteborgska) att se dessa två hjältar fightas rygg mot rygg för att värja undan så väl bad guys som eventuella planer på att pensionera sig. Själva storyn i sig känns på något sätt fräscht och unikt, men det borde den med tanke på att man antagligen har filat på den både hundra och två hundra gånger från att idén kläcktes till att ett datum för biopremiären blev bestämt. Dock finns det en del missar och det som jag personligen störde mig på var att del vakter i filmen har en hemska arbetskläder som inkluderar en svart mask som får en att tänka en aningen på den populäre Guy Fawkes-masken och det hela känns en aningens för lättsamt som att man inte tar det hela på allvar vilket känns tråkigt.

Självfallet så måste jag nämna att det är den svenska regisören Mikael Håfström som har stått för regin och det hade jag inte vetat det innan jag såg filmen, så hade jag definitivt inte kunnat gissat efter att ha sett filmen. Efter hans succé med filmatiseringen av boken ”Ondskan” så fick han gör en del internationella filmer, dock så var ingen av dessa några direkta höjdare utan endast sådant som slinker förbi utan större ståhej kring sig. Men nu så blir positivt överraskad och även fast filmen direkt inte Oscars-material eller för den delen något som kommer att få stående ovationer från kritiker så är det trots allt en helt klart acceptabel film som gott och väl kommer vara värd att se om med polarna.

Utöver muskelberg nummer 1 och muskelberg nummer 2 så finns det faktiskt en del intressanta skådespelare i rollistan och bland dem så hittar vi bland annat Curtis ”50 Cent” Jackson som visserligen inte får överdrivet många minuter i filmen, men som ändå drar hem ett helt klart godkänt betyg, i övrigt så hittar vi huliganen Vinnie Jones och hans karaktär känns som klippt och skuren för den smått skärmande engelsman och slutligen när vi pratar om personer som varit med i de filmer man har växt upp med så hittar vi lite oväntat Sam Neill som även han visar att han har varit med i ett tag i branschen.

Tittar man på den svenska DVD-utgåvan så är den nästintill så pass standard som man kan förvänta sig idag då formatet mestadels används av de mindre bolagen som släpper ut nischade titlar och de stora bolagen endast släpper releaserna på DVD för att inte missa eventuella kunder som än inte har uppgraderat sig till det nya formatet. Lite tråkigt är det att det inte finns några extramaterial på utgåvan då detta hade kunnat varit intressant med tanke på de båda huvudrollsinnehavarna men även vem som har stått för regin, dock så har man slängt in ett DTS-ljudspår på releasen vilket alltid uppskattas av innehavaren av ett hemmabio-system.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (3 röster, genomsnitt: 3,33 av 5)