Everly

Titel Everly (2015)
Längd 92min

Everly hamnar i konflikt med den japanska maffian och måste hastigt rädda sin mor och dotter ut ur staden. Everly vet hur man försvarar sig, men inser snart att japanerna är i överläge och att de är villiga att gå mycket långt för att hämnas Everlys gärningar.

Joe Lynch, regissören här, är vad han själv kallar sig, en B-filmsfantast och det är inte svårt att se vad han försöker efterlikna här. Han försöker hitta den där B-filmskänslan som är gjord på ett sånt sätt så att det blir bra, lite ala Tarantino. Det är brutalt och vissa stunder sadistiskt, men annars är det inget han lyckas med. Med det sagt så finns det ändå en och annan sekvens som hittar rätt, men inte mer än så.

Hela filmen utspelar sig på en och samma plats, vilket kanske hade kunnat lyckats om det var gjort med riktig känsla. Här är det mesta dock väldigt inkonsekvent. Det hela verkar utspela sig i USA, man talar japanska, engelska och spanska i en salig blandning. Det förekommer tre olika former av poliser och specialstyrkor (varav en talar japanska). Karaktärerna byter hastigt och lustigt skepnad utan vettig förklaring. Det blir helt enkelt svårt att ta in något av det som händer.

Salma Hayek är inte sen att hoppa på independentfilmer. För en sån här framhävd huvudroll som vi ser i Everly så är hon dock inte rätt. Jag kan se tanken bakom att ge henne rollen som den flamboyanta latinska kvinnan med dom överdrivna känsloyttringarna ala glamour-tv, men som sagt, kan man inte få till den rätta känslan av kult b-film så blir det bara fel. När det kommer till dom flesta andra rollerna så är dom bara B.

Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →