Ex Machina

Titel Ex Machina (2015)
Längd 108min

EX MACHINA är en intensiv psykologisk thriller från den hyllade författaren/regissören ALEX GARLAND (28 Days Later, Sunshine) som ger en skrämmande och inte alltför avlägsen framtidsvision om artificiell Intelligens. I en avskild tillflyktsort i bergen pågår ett ovanligt experiment, en begåvad IT-miljardär har bjudit in en ung man att testa en artificiell intelligens hos en kvinnlig robot (Alicia Vikander). Men experimentet förvandlas till en mörk, psykologisk kamp - ett triangeldrama där lojaliteten splittras mellan människa och maskin.

Det här är typiskt en sån där film som har en riktigt kittlande story på pappret. Något som till viss del även följer med i vad det verkligen är. Med en hel del filmer i samma stil i genren under senare år så är det svårt att inte jämföra lite. Jag slås även här av att man inte riktigt får till vissa delar, medan andra delar är klockrena. Något som har blivit lite av en röd tråd för alla dessa filmer. Det psykologiska spelet som visas här är mästerligt, medan dom mer tekniska aspekterna inte håller, vilket gör mig lite besviken, speciellt med Alex Garland bakom spakarna.

Som svensk är det naturligtvis svårt att inte lägga lite extra märke till Alicia Vikander. Jag har själv inte sett något med henne tidigare (troligen för att jag inte tittar på så mycket svenskt). Men det är nog inte helt schysst att ge henne någon djupare analys av denna roll då hon faktiskt spelar en AI. Dvs. rollen är i sig rätt tillbakadragen. Något jag kan konstatera är att jag börjar bli ett fan av Domhnall Gleeson.

Hade man haft en mer teknisk solid grund att stå på så hade det här kunnat bli ett mästerverk och en kommande kultfilm. Den psykologiskt tvistade handlingen triggar mitt intresse men följs inte upp av teknisk fulländning.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 3,00 av 5)
Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →