Exodus: Gods and Kings

Titel Exodus: Gods and Kings (2014)
Längd 150min

Från hyllade regissören Ridley Scott (Gladiator) kommer nu EXODUS: GODS AND KINGS, ett storslaget epos om en man som ensam vågade stå upp mot ett helt imperium. Vi får följa Moses när han tillsammans med 600 000 slavar ger sig ut på den stora vandringen ut ur Egypten. Oscarbelönade Christian Bale är Moses och i övriga roller ser vi bl.a. Joel Edgerton, Sigourney Weaver, Aaron Paul och Indira Varma.

Har nu ikväll varit på bio och sett Ridley Scott´s ”Exodus: Gods and Kings” som handlar om Moses som har vuxit upp hos faraon Seti och varit som en bror till faraons son Ramses. En dag får Moses veta att han är av det hebréiska folket, det folk som faraon håller som slavar. Moses får i uppdrag av Gud att frigöra sitt folk och föra dom ut ur Egypten till sitt hemland.

Jag måste få erkänna att jag hade inga stora förhoppningar eller förväntningar på den här film speciellt efter första titten på trailern. Den här versionen av berättelsen om Moses stämmer verkligen inte överens med vad man har blivit inlärd om och fått skildrat tidigare. Jag tillhör bland dom som anser att den gamla klassikern ”The Ten Commandments” från 1956 är den ultimata Moses-filmen. ”Exodus: Gods and Kings” kändes verkligen som att den är ihopslängd med all hast och man får inte helt grepp om Moses och hans relation till sin styvbror Ramses och att det inte stämmer överens med det som är skildrat i bibeln gör ju inte filmen precis bättre. Dock är jag ingen religiös typ och har inte lusläst bibeln från blad till blad men vissa delar har man såklart läst.

Christian Bale är rätt hyfsat som Moses. Joel Edgerton är ganska okej som Ramses men slår inte Yul Brunner´s version av Ramses i ”The Ten Commandments”. Andra som medverkar i filmen är bl.a. John Turturro, Aaron Paul, Ben Mendelsohn, Sigourney Weaver, Ben Kingsley och Tara Fitzgerald. Filmen har dock anklagats för whitewashing men det känns som att det är filmens minsta problem.

Specialeffekterna är mycket bra  och snygga men det är väl det enda positiva med filmen och räddar inte filmens betyg eller ära. Istället för en biblisk skildring får vi ett krigsepos. Scenen där röda havet ska delas sig så delas inte röda havet utan har bara runnit undan och kommer sen som en tsunamivåg från bara ett håll. Jag kan dock inte påstå att jag är besviken eftersom jag hade inga stora förväntningar av filmen. ”Exodus: Gods and Kings” slår verkligen inte ”The Ten Commandments”.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (4 röster, genomsnitt: 2,25 av 5)