Familjen Bélier

Titel Familjen Bélier (La famille Bélier) (2014)
Längd 106min

I familjen Bélier är alla döva förutom 16-åriga Paula, som tar hand om alla utom sig själv. Hon fungerar som sina föräldrars språkrör i deras vardagsliv och är oumbärlig för alla i familjen. Vad hennes föräldrar inte vet är att deras dotter har en fantastisk sångröst och en talang utöver det vanliga, något Paulas musiklärare snart upptäcker. Han övertygar henne om att ställa upp i en audition utlyst av Radio France i Paris som kan leda till att hon kommer in på sina drömmars musikutbildning. Paula ställs nu inför sitt livs svåraste val - att stanna kvar hos sin familj eller uppfylla sina drömmar.

Med ”Årets stora franska feelgood-succé” och ”En ny Amelie från Montmartre” på omslaget så går man starkt ut med marknadsföringen av filmen när den väl har hittat till DVD och Blu-ray hyllorna i butikerna. Jag som personligen både gillar feelgood filmer och är en av alla som har upptäckt charmen med Amelie från Montmartre blir ju självfallet lite misstänksam och börjar direkt fundera på vad som gömmer sig under mossen. Men döm av min förvåning så tar det inte många minuter innan all min oro snällt får maka på sig och göra plats för en varm och fruktansvärt mysig drama som dessutom lyckas med konststycket att både vara allvarlig och då och då absorbera det komiska i vardagen och flikar in det snyggt i berättelsen.

Med tanke på att musik tar en stor del av filmen så var det ju lite funderar på om man verkligen skulle kunna ta till sig filmen, med tanke på att det är inte allt för vanligt med att till exempel textar sånger, även om dessa må vara på ett annat språk. I detta fallet så har Scanbox haft med en undertext där man faktiskt har textat sångerna och inte nog med att franska antagligen är ett av världens absolut mest sofistikerade språk, så är det också ett av världens mest vackra även fast man inte kan mer än standardfraserna ”Bonjour” och ”Oui”.

En annan sak som jag tycker är intressant förutom att filmen är fransk och där av så ”strider” det mot den kultur som man är van med sen tidigare, men även att filmen ger insikt i hur det är att vara handikappad och på ett sånt sätt att det inte syns vid första anblick och genom att följa den här familjen i deras vardag så får man en större förståelse för de som döva men väl även andra ”dolda” handikapp. Även solen har sina fläckar som det brukar heta, så även i detta fallet, här i form av visa ordval som karaktären Fabien yttrar som känns som att de eventuellt kunde har strukits ur manuset, men samtidigt så förstår jag att de finns där för att ge meningen och karaktären stuns och kraft i det han säger. Med det i tankarna så känns det som en liten bagatell som försvinner fortare än kvickt.

Som vanligt när en film har en fantastisk soundtrack så brukar jag bädda in den i recensionen, och då allt som oftast via Spotify. Men även fast själva albumet med soundtracket finns tillgängligt på Spotify för oss svenskar så har man valt att ta bort ledmotivet, men trösta ej då jag istället har hittat ledmotivet på Youtube och bäddat in nedan, så nu är det bara att blunda, lyssna och njuta av magin som flödar ut.