Fantastic Four

Titel Fantastic Four (2015)
Längd 100min

FANTASTIC FOUR är tillbaka med nästa generation MARVEL-hjältar: fyra unga outsiders som teleporteras till ett alternativt universum där de får fantastiska superkrafter. Nu måste de lära sig att hantera sina krafter och samarbeta för att rädda världen från den ökände Doctor Doom.

Allra första gången som jag fick stifta bekantskap med Reed, Johnny, Sue och Ben var som en liten osnuten parvel hemma i mitt pojkrum tittandes på Cartoon Network (på den tiden man prioriterade kvalité framför kvantitet, men det är en helt annan historia). Redan då så minns jag att det kanske inte var det bästa som visades på tidigare nämnda kanal, men med tanke på att man inte hade något större utval av tecknat så fick det helt enkelt funka, och än idag så är det lite den inställningen som serien/franschisen har på mig, oavsett om det är filmerna från 2005 respektive 2007 eller denna. Dock så törs jag påpeka att de tidigare installationerna om kvartetten så ville Fox att det skulle gå vägen för filmerna och försökte faktiskt att göra något produktivt av dem. Nu med den senaste filmen så vet jag inte riktigt vad dom sysslar med om jag ska vara helt ärlig. Det känns nästan som att de inte vill göra vinst på projektet, men vad vet jag?

Det har varit svårt att undvika all den negativ kritik som filmen fick när det gick upp på bio tidigare i somras, och nu när jag har sett filmen så kan jag inte annat göra än att hålla med de andra i kritikerkåren. Visserligen så är det inte så dålig, man tar ju ändå sig igenom filmen, även fast det kommer dröja ett bra tag innan man ser om den igen, frågan är bara OM man vill se om den igen? Och ja, det skulle vara om Fox drar upp huvudet ur sanden och förlåter Trank för det man har gjort och ger honom final cut och släpper om filmen med Directors Cut, då bara då skulle jag antagligen se om filmen. En av de få saker jag faktiskt kan gilla är den artwork som togs fram till filmen och till vis del så kan jag tycka att det är bra att man få se en svart Johnny Storm och få veta att Sue är hans adopterade(!) syster, det plus att skådisarna stundvis verkar vilja göra sitt bästa gör att filmen inte är en total flopp. även fast det är långt kvar dit.