Fantastic Four

Titel Fantastic Four (2015)
Längd 100min

Fantastic Four är Marvels första superhjälte-team någonsin och de är nu tillbaka i en nyskapande reboot. Historien tar här sin början när fyra unga outsiders råkar ut för en olycka som leder till att deras kroppar drastiskt förändras. Teamet måste nu samarbeta och lära sig använda sina nyvunna förmågor för att tillsammans försöka rädda mänskligheten…

Reed Richards får chansen att jobba med att skapa en stabil transportör som kan ta en till en annan dimension tillsammans med Sue Storm, Johnny Storm och Victor Von Doom. Gänget inklusive Reed´s kompis Ben Grimm bestämmer sig för att testa transportören men något går riktigt fel som resulterar i att Reed, Sue, Johnny och Ben får oönskade superkrafter i olika former men Victor blir strandsatt i den andra dimensionen.

Josh Trank´s ”Fantastic Four” är en ganska hyfsad superhjältefilm med en viss nytänk och är rätt i långt från sin förlaga och speciellt om man tittar på den ursprungliga serietidningsförlagan som skapades av Stan Lee och Jack Kirby. Sättet hur dom blev till känns mer baserat på det senare Marvel-universumet som gick under ”Ultimate”. Dock måste jag medge att jag gillar bättre dom tidigare ”Fantastic Four”-filmerna av Tim Story men i övrigt fungerar den nya ”Fantastic Four” som en rätt bra origin-story till någon ny storyline.

Miles Teller (Reed Richards), Kate Mara (Sue Storm) och Jamie Bell (Ben Grimm) är helt klart filmens stjärnor och är helt okej i sina roller. Den här gången spelas Johnny Storm av en svart skådespelare Michael B. Jordan som har fått mycket skit med tanke på att förlagan är vit men kritiken är helt löjlig samtidigt som det är bitvis löjligt att allt ska vara politiskt korrekt. Dock fungerar en svart Johnny Storm helt klart. Toby Kebbell som Victor Von Doom kändes inte helt bra men det duger.

Filmen i sin helhet är mycket bra gjord och specialeffekterna är snygga och välgjorda. Som superhjältefilm duger den bra och går att se men om man är en helt hardcore att allt måste vara som serietidningsförlagan så kan man lika gärna se åt något annat håll. Simon Kinberg och Matthew Vaughn som producenter till denna film är inte så fy skam och där höjs kvalitén lite. Josh Trank borde slås på fingrarna efter sitt uttalande på Twitter om filmen, jag tror ej att han skulle ha uttalat illa om filmen om filmen hade blivit bättre mottagen. Summan av det hela så duger ”Fantastic Four” att se på även för en skeptiker som jag som hade haft väldigt låga förväntningar ända sen det annonserades om att det skulle göras en ny ”Fantastic Four”.