Fast & Furious 7

Titel Fast & Furious 7 (Furious 7) (2015)
Längd 137min

Vin Diesel, Paul Walker och Dwayne Johnson leder återigen skådespelarna i Fast & Furious 7, den nya filmen i den snabba och ostoppbara franchisen. James Wan regisserar den här delen av den enormt framgångsrika filmserien som också välkomnar favoriterna Michelle Roqriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Chris ”Ludacris” Bridges, Elsa Pataky och Lucas Black tillbaka. De förenas här med internationella actionstjärnor som Jason Statham, Djimon Hounsou, Tony Jaa, Ronda Rousey och Kurt Russell, som alla är nya i filmserien. Neal H. Moritz, Vin Diesel och Michael Fottrell återvänder för att producera filmen som är skriven av Chris Morgan.

När Dom Toretto, Brian O´Conner och resten av gänget har dragit sig tillbaka så blir det inte som dom har tänkt sig, en man vid namn Deckard Shaw är ute efter hämnd sen dom fixade hans bror Owen i London. Dom blir kontaktad av en skuggmyndighet som vill ha hjälp med att stjäla ett övervakningsprogram som heter God´s Eye och i gengäld ska Dom få fri hjälp att kunna undanröja Deckard Shaw innan han kan genomföra sin hämnd. Dock väntar en somalisk terrorist  bakom hörnet som visar sig vara minst lika farlig som Shaw.

”Furious 7” a.k.a. ”Fast & Furious 7”  blev Paul Walker´s sista film och det blev en stor storm på sociala medierna över att Paul Walker hade dött i en bilkrasch men ej under filminspelning utan på någon uppvisningskörning. Dock tyckte jag att Paul Walker blev lite väl hyllad som om han vore tidernas bästa skådespelare men han var enligt mig en dussinskådespelare som var möjligtvis mer känd för sitt utseende än sin skådespelartalang, visst är det tragiskt att behöva dö ung vid 40 års ålder. Scenerna med Paul Walker som inte hann bli filmade så var bl.a. Paul´s bröder Caleb och Cody som stand-in och Paul´s ansikte lades på med CGI.

Förutom Paul Walker så är även Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Dwayne Johnson och Elsa Pataky tillbaka. Dwayne Johnson är dock den som har ”Fast & Furious”-franchisen sen ”Fast Five” och han möjligtvis favoriten i dom tre senaste filmerna. Filmens skurk Deckard Shaw spelas av Jason Statham, en skådespelare som jag gärna klarar mig utan varje dag, en mycket dålig och intentsägande skådespelare men tuff kan han tydligen spela eller han försöker i alla fall. Kurt Russell finns även med och det är lite roligt att få se Kurtan igen. Djimon Hounsou spelar den somaliske terroristen och känns inte så utmärkande. Lucas Black från ”The Fast and the Furious: Tokyo Drift” finns även med på ett hörn och det beror kanske på att ”Furious 7” utspelar sig efter ”Tokyo Drift”.

Hur är filmen i sig då? Ja den är ungefär som man kan förvänta sig av en ”Fast & Furious”-film men med mycket utdragna actionsekvenser som tenderar att bli lite väl häpnadsväckande och framförallt bjuds det på bilporr. Filmen i sig är mycket bra gjord men jag hade gärna kunna sett den lite mer trimmad och tajtare. Storyn i filmen kunde ha varit bättre men den är rätt okej. Om man förväntar sig att se något blod i filmen så går man bet direkt, här bjuds det inte på något blod trots att det är rätt mycket våld i filmen och trots att lyckades filmen få en 11 årsgräns vilket jag undrar om det är verkligen rätt åldersgräns. En hyfsad actionfilm med den sedvanliga bilporren, inget spektakulärt och jag behöver inte oroa mig över att denna film kommer att finnas bland dom nominerade för Bästa Film på Oscarsgalan nästa år. Förhoppningsvis är denna den sista filmen i ”Fast & Furious”-franchisen men något säger mig att det kommer fler och efter att läst att Helen Mirren är intressaerad av att få vara med så blev denna franchise lite mer intressant.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (3 röster, genomsnitt: 3,00 av 5)