Fifty Shades of Grey

Titel Fifty Shades of Grey (2015)
Längd 125min

Världsfenomenet Fifty Shades of Grey kommer till liv i flmen med Dakota Johnson och Jamie Dornan i de redan klassiska rollerna som Anastasia Steele och Christian Grey. Ana är en oerfaren collegestudent som får i uppgift att intervjua den mystiske miljardären Christian Grey. Men det som börjar som ett affärsmöte förvandlas snabbt till ett okonventionellt förhållande. Ana rycks med i Christians glamorösa livsstil men får snart se en annan sida av honom när hon uppdagar hans hemligheter och samtidigt börjar utforska sina egna mörka lustar. Resultatet är en passionerad romans där Christian och Ana testar gränserna för hur långt de är villiga att gå för sitt förhållande.

Så var det äntligen dags för filmatiseringen av en av 2000-talets mest framgångsrika böcker om inte den mest framgångsrika. Det sägs att filmrättigheterna såldes för rekordbelopp och det känns som att det kan bli lite hur som helst, antingen så brände man ”alla” pengar på rättigheterna eller så fanns mer där det kom ifrån. Vid en första anblick så vet jag att tankarna som kom var att ”Jaha, vad är det här? Vad hände med Charlie Hunnam som det pratades om i skvallerblaskorna och som kvinnorna kommenterade högt och lågt.

Tydligen så krockade inspelningarna för Hunnam och rollen gick istället till homosexuella Jamie Dornan (inte för att jag/vi på MrFilm har något emot människor som faller in HBTQ-normen eller någon annan gruppering för den delen) som det blev vilda diskussioner om huruvida han skulle kunna leverera en prestation som skulle kännas trovärdig och på det kom det ut att Dornan hade skrivit avtal som säkerställde att hans ädlare delar inte skulle synas i filmen och direkt så gick oron runt bland fansen då man var rädd att filmen skulle tonas ner för att potentiellt kunna vinna mer publik.

Tittar man på själva filmen så går det både upp och ner, stundtals så fångas intresset och har trots allt inte läst boken innan så är det stundvis oerhört intressant och man blir nyfiken på hur detta ska kunna bli det man har hört så mycket om när det väl gäller boken. Även när det kommer till det visuella så finns det både för- och na(c)kdelar med filmen, dels så ser allt ut som jag precis har tänkt mig att det skulle se, allt från hur karaktärerna är stylade, men även hur miljöerna där allt utspelar sig ser ut som jag tänkte närstående berättar om den häftiga bokserien.

Samtidigt så är det stundvis som man grade:ar filmen i mörka och kalla färger och även fast det är meningen att sätta stämningen så tycker jag att det funkar utan och det blir nästan överdrivet och tråkigt. Något som däremot positivt är att man bjuder på hela 3 extra minuter på DVD/BD-utgåvan i form utav ”Unseen Edition” och på det återfinns ett alternativ slut, sånt gillar vi starkt!