Klassiker: Fiket

Titel Fiket (Diner) (1982)
Längd 110min

A group of college-age buddies struggle with their imminent passage into adulthood in 1959 Baltimore.

Fiket eller Diner som den heter med dess originaltitel. Är en film där handlingen kommer i andrahand, och dialogerna och karaktärerna i första hand. Detta kan funka på både gott och ont. Dessvärre så känner jag att filmen ändå tar skada av det. Då dialogerna och karaktärerna ändå inte når tillräckligt upp för att bli en ”mycket bra film”. Utan bara ”bra”. Lite samma problem har jag med Richard Linklater’s ”Before” filmer.

Först och främst vill jag ge eloge till skådespelarna som sköter det galant. 1982 var de inte stora kändisar. Men idag är de kända namn. Speciellt Mickey Rourke och Kevin Bacon. Som också är de två bästa i filmen. Men även Daniel Stern och Steve Guttenberg är bra. Den som imponerar minst är nog Guttenberg. Då han spelar lite på samma roll han lär göra i sina senare filmer. Daniel Stern har en riktigt bra scen där han argumenterar med sin flickvän om albums samling. Fast han kan komma av sig som en douche.

Den mest intressanta karaktären är Kevin Bacons karaktär Timothy. Kanske är det för jag har en öm punkt till Kevin Bacon överlag. Men tyckte helt klart han var den mest intressanta och komplexa karaktären av de alla. Även hans skådespel är nog de som sticker ut mest utav de fyra huvudrollerna. Även ifall vi inte ska glömma Tim Daly som William. Men faktum är så är han ganska så bortglömd och inte särskilt intressant som karaktär

Dialogerna är bra skrivna, och en del kommer av sig som äkta och realistiska. Men det känns som något saknas för att få den där extra skarpheten i dialogerna. Det är filmens starkaste sida, utan tvekan. Men när man tänker på dialoger är det kungen själv Tarantino man alltid kommer jämföra med. Och denna filmen har inte samma dialogkvalité som han har. Men jag känner att med en lite vassare person med ett litet finslip hade det varit hemma. Vid 1982 hade det nog varit en Scorsese eller något.

Julkänslan finner man dock. Det är ännu en som inte sprutar av glädje. Men som ändå använder julen i bakgrunden för att berätta sin historia. Även ifall det är ett bröllop som står i centrum, så finns där julkänsla man kan få av den. Att placera filmen på 50-talet känns som ett bra val också. Som stärker både miljöerna och atmosfären.

I sin helhet är Diner en välgjord film. Den lägger mycket krut på sina karaktärer och dialoger. Vilket också är där filmens styrka ligger. Även skådespelarna gör bra ifrån sig. Speciellt Kevin Bacon som var favoriten. Men handlingen får ta ett steg i baksätet och hamnar inte så mycket i fokus. Vilket gör att filmen lider lite grann på grund av det. Jag hade även önskat lite vassare och skarpare dialoger, även ifall det är filmens bästa punkt. Det är en film sevärd att kolla på. Men jag har svårt att se mig själv se om filmen igen. Den är bra, men har fortfarande en bit kvar för att bli bättre.