Flygplan

Titel Flygplan (Planes) (2013)
Längd 91min

Från världen ovanför Bilar kommer Flygplan, en actionfylld komedi om Dusty, ett spridarplan vars jobb är att hålla ogräset borta från åkrarna. Men Dusty har högtflygande drömmar om att få vara med i en flygtävling, trots att han inte direkt är byggd för att flyga snabbt och han råkar dessutom vara höjdrädd. Dusty sätts på prov då han siktar på att nå höjder han aldrig trott skulle vara möjligt. Med lite hjälp ifrån sina vänner hittar han modet att våga mer än han var byggd för.

Efter den ofattbara succén med Bilar serien så passade Disney på att släppa Bärgarns hejdlösa historier som är en samling av kortfilmer med allas våran Bärgarn och en av dessa kortfilmer så får vi se honom flyga! Personligen så var just denna kortfilm min favorit av alla kortfilmer och någonstans inom mig tändes hoppet om att man en dag skulle få se en film i stil som Bilar fast med flygplan. Den dagen är nu kommen och jag måste i ärlighetens namn säga att jag är en besviken då filmen i det stora hela känns som en upprepning på filmen Bilar. Visserligen i Bilar så är Blixten McQueen byggd som en racerbil från början medens i Flygplan så har vi Dusty som är ett besprutningsplan som vill race:a med världseliten. Utöver det så känns det inte som att skillnaden mellan dessa två filmer är nämnvärt stor.

Nu vill jag inte att ni ska tro att detta absolut inte är värt att se, för det är den med alla sina sköna karaktärer och alla dessa underbara röster som ger dessa karaktärer dess underbara charm och karisma. De skall definitivt vara nöjda med sin prestation och det är riktigt kul att se hur mycket talanger som Disney har använt sig av när det gäller röstskådespeleriet. För att summera det hela så är det en bra film, med en story som Disney relativt nyligen har använt och  lite besviken blir jag över valet till ”underdog”. Då jag i mitt tycke kan tycka att ett gammalt pensionerat stridsplan som tröttnat på att stå och samla damm på ett gammalt museum antagligen hade kunnat bli en mer trovärdig ”underdog” än ett besprutningsplan.