Klassiker: Flykt genom öknen

Titel Flykt genom öknen (3 Godfathers) (1948)
Längd 106min

When 3 outlaws on the run find a dying woman and her newborn baby in the desert they vow to save the child.

Här har vi något lite udda för er. En westernfilm som utspelar sig vid juletid. Inte för man direkt märker av det. Då 90% av filmen utspelar sig i öknen. Men de nämner julafton några gånger i filmen. Samt mot slutet när John Wayne går in i en bar, är där juldekorationer, och pianospelaren börjar spela ”Jingle Bells”. Även handlingen känns inspirerad utav bibeln. Med Jesus födelse, och tre män försöker ta barnet mot säkerhet. De nämner till och med Jerusalem. Så julen är alltid i bakgrunden.

Filmen är mer eller mindre en ganska så standard westernfilm. När man tänker John Wayne westernfilmer. Det är inte en av hans mest minnesvärda, eller bästa för den delen. Men den bör heller inte bli överskuggad och bli bortglömd. Däremot är den inte lika fartfylld som många andra westernfilmer brukar vara från den här eran. Den tar ett steg tillbaka, och har en mer fokuserad situation den väjer att hålla hos. Vilket är förståeligt till en sådan här film, med dess handling.

Det kan dock göra att filmen ibland blir lite för långsam och seg att sitta igenom. Då man vill något mer äventyrligt eller spännande lär hända. Men när barnet väl kommer in i bilden. Så blir det mer lugna gatan, och är så fram till slutet. Vilket kan vara lite negativt, då man ändå ser en westernfilm.

Däremot går det inte att förneka att filmen har hjärta. Det går inte att få ett leende på läpparna, när dessa tre män tar hand om barnet. Det är lite det som gör att filmen fångar en viss oskyldighet kring juletid. Trots att dessa män är jagade av lagen. Så är de hjältarna vi hejar på, och sympatiserar med hela vägen. John Ford (regissören), tillägnade filmen åt sin vän Harry Carey. Som var med i den äldre versionen från 1916. Det märks att Ford ville göra filmen i hans ära, då den kom ut ett år efter Harry Careys död. Även hans son, Harry Carey Jr. Medverkar i filmen som en av de tre rånarna (William).

I sin helhet är 3 Godfathers en lite annorlunda westernfilm. Den är inte så mycket för äventyret och skjutandet. Vilket gör att den inte är så värst underhållande ibland, och kan bli lite långsam. Men det märks att John Ford brydde sig om originalmaterialet, och hjärtat är på rätt plats under hela filmen. De tre rånarna är sympatiska och vi hejar på dem. Även innan bebisen dyker upp. Den är värd en titt, för att se något annat inom westerngenren. Speciellt om du älskar John Wayne, som för övrigt gör en bra insats. Även ifall den inte skriker jul. Så är budskapet och moralen, som givet och taget från vilken julfilm som helst.