Foxcatcher

Titel Foxcatcher (2014)
Längd 134min

FOXCATCHER är en rik och rörande berättelse om broderlig kärlek, missriktad lojalitet och den korruption och emotionella kyla som kan komma med rikedom och makt. Precis som i sina tidigare filmer, Capote och Moneyball, utforskar den oscarsnominerade regissören Bennett Miller några av vår tids viktigaste teman genom komplexa porträtt av riktiga människor.

Har nu ikväll varit på bio och sett Bennett Miller´s ”Foxcatcher” som handlar om olympiska guldmedaljören i brottning Mark Schultz som blir inbjuden att gå med i brottningslaget Foxcatcher som ägs av den rike John E. du Pont. John drivs av dolda behov av att framstå som en coach och mentor åt Mark och vill att Mark ska kliva ut från skuggan av sin storebror Dave.

Första gången som jag hörde talas om den här filmen var då det skrevs om att Steve Carell´s rollprestation i filmen kan möjligtvis ge honom en Oscarsnominering. Filmen bygger på riktiga händelser och detta gör inte filmen mindre intressant. Dock är det sport som brottning som står i centrum i filmen och även om jag är inte så speciellt sportintresserad så tycker jag att filmen var i sig mycket intressant och fascinerande.

Steve Carell gör en riktigt bra rollprestation som John E. du Pont. även om man har sett Carell i många komedier så visar han än en gång att han är en väldigt bra dramaskådespelare och hans karaktär John E. du Pont är verkligen en stillsam och manipulativ psykopat med bekräftelsebehov. Channing Tatum som Mark Schultz visar här att han är inte bara en vältränad och snygg hunk utan kan spela riktigt bra. Mark Ruffalo som spelar brodern Dave gör det också riktigt bra. Andra som också medverkar i filmen är bl.a. Sienna Miller och Vanessa Redgrave.

Filmen i sig är mycket bra och naturtroget filmat. Brottningsscenerna är bra och välspelade. Sminkningen på Steve Carell´s karaktär där speciellt näsan har fått utökning ser riktigt trovärdigt ut. Musiken i filmen flyter under filmens gång. Detta verklighetsbaserade sportdrama kan jag starkt rekommendera.