Klassiker: Frankenstein hämnas

Titel Frankenstein hämnas (Frankenstein 1970) (1958)
Längd 83min

Needing money, the last of the Frankensteins leases his castle out to a film company as he tries to complete his ancestor's gruesome experiments at creating life.

”Frankenstein hämnas” originaltitel är ”Frankenstein 1970”, och gjordes 1958. Den utspelar sig alltså i framtiden. Inte för att något direkt indikerar på detta, då allting utspelar sig inuti ett slott. Den skulle egentligen utspela sig 1960, men ändrades för det inte var tillräckligt långt fram i tiden. Oavsett vad, så är detta inte en av de bättre Frankenstein filmerna. Men vad som lyfter filmen är Boris Karloff.

Filmen handlar om ett filmteam som gör en film om Frankensteins förfäder. Boris Karloff spelar här en baron som är en i släktträdet till den galna doktorn. Han använder pengarna han får utav filmteamet genom att bygga sitt egna labb, och kunna göra sin egna varelse. Det låter ganska klyschigt, och det är det. Men vad som gör filmen sevärd är Boris Karloff. Han gör en fin insats som baronen, och är ett värdigt avslut utav alla Frankenstein filmerna han medverkat i. Detta är också första och enda gången han får spela rollen som doktorn med just namnet Frankenstein.

Filmen har många långa scener där det inte klipps, och man får känslan av att det är lågbudget. Men det är här filmen skiner ännu mer när Boris Karloff får stå i centrum och skådespela. Han gör det trovärdigt, och man köper varje scen han är i. Det är även vid de långa scenerna, han visar vilken talang han egentligen var. Jag gillar även scenografin och atmosfären i filmen, även ifall det inte är fullt ut.

Allt annat däremot lämnar en att man önskar mer. Filmteamet är inte särskilt ihågkomna eller intressanta. Även monstret är en besvikelse. Det är en mumie liknande monster som går runt i bandage hela filmen och säger ingenting, inte ens ett grymtande. Så på den fronten lämnas det mer att önskas. Allt annat har även den där ”cheesy” faktorn. Så hade det inte varit för Boris Karloff. hade filmen varit en helt annan historia.

I sin helhet är Frankenstein 1970 en film som kan beskådas mer, för att se vilka skådespelartalanger Boris Karloff hade. För det är han som räddar och är det bästa med filmen. Det är alla långa scener där han pratar som är filmens höjdpunkt, och som man njuter som mest. Allt annat lämnar en besviken. Monstret och sidokaraktärerna är inga höjdare, och inget minnesvärt. Så det är en blandad kompott. Den är bättre än vad betyg på nätet indikerar den att vara. På något sätt känns det som ett värdigt avslut för Boris Karloff och hans Frankenstein karriär.