Fröken Julie

Titel Fröken Julie (2013)
Längd 93min

Julie är en adelsfröken vars mor har uppfostrat henne att tänka som en man, något som möter ogillande av den konservativa och strikta samtiden. Det är midsommarafton i slutet av 1920-talet, Julie har precis brutit sin förlovning, betjänten Jean har börjat sin tjänst på slottet och tjänstefolket är i full gång med att förbereda midsommarfirandet. Det som börjar med en oskyldig dans mellan herrskap och tjänstefolk utvecklas till en fullbordad tragedi.

Då jag personligen inte vet mer om August Strindberg än vad allmänheten vet om honom, det vill säga att han är en känd och erkänd svensk författare, så visste jag inte riktigt vad som väntade när väl filmen började. När väl 93 minuter har passerat och eftertexterna har slutat så känner jag mig lite sisådär när det gäller den här titeln.

Visst är det en bra story av en bra förlaga, och det är en av de mest populära Strindberg pjäser att sätta upp, men för mig så går det inte riktigt ihop, tyvärr. Då det flera tal punkter som stör story, gör att även fast det är ett bra story, så tar dessa punkter och ser till att sätta kurs rakt in i bergväggen.

Det största irritationsmomentet är att dialogen stundvis är svår att uppfatta och när man har spolat tillbaka filmen för 17:e gången så börjar man bli ganska less på att man inte uppfatta vad som sägs trots tillbaka spolning och höjning av volymen, och istället så intalar man sig att den raden jag nyss inte uppfattade vara säkert inget som var superviktigt för storyn, och struntar man i redigeringen att se till att all dialog är hörbar så vill man helt enkelt inte att folk ska se på sin film.

De gånger som man har dialogen och hänger med i storyn så känns det som att man pressar in och så mycket händelser som möjligt per spelminut, och vilket i slutändan resulterar i att filmen och dess story, känns nästintill över drivet stressat. Man tar liksom ingen paus och låter tittaren ta en mental paus och bearbeta det man nyligen sett, utan direkt efter så händer något nytt i storyn.

En annan sak som stör är när man ser på ett drama som skall utspela sig under 1920-talet och man ser rekvisita som inte är tidsenliga, vanligtvis så hade jag nog antagligen inte bryt mig nämnvärt om dessa petitesser, men när man redan är smått irriterad över både ohörbara dialogen och det hastiga tempot så kan man inte undvika att fortsätta att hitta ”fel”.

Det som lyfter upp filmen och som blir en trevlig överraskning är Lina Englund som jag inte tror att jag har sett sen ”Vinterviken”, vilket var både år och dagar sedan. Sen så att hennes prestation känns äkta och genuin skadar ju inte.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (3 röster, genomsnitt: 5,00 av 5)