Klassiker: From Hell It Came

Titel From Hell It Came (1957)
Längd 71min

A wrongfully accused South Seas prince is executed, and returns as a walking tree stump.

Från helvete kom den. Vad kom? Jo, ett träd. Ett träd som går rundor och mördar folk den söker hämnd från de som dödade den som människa. Det är åter igen en B-film jag pratar om, och i all ärofylld het. Men jag tror detta faktiskt lyckas med att göra det B-filmer sällan gör mot mig. Jag var något uttråkad genom hela filmens gång.

Så denna prinsen blir felanklagad för något han påstår sig inte ha gjort, och sänts till döden. Han förvarnar dock att han lär återvända från de döda och få sin hämnd. Vilket han gör.. i form av ett träd. Redan här bör underhållningen i sann B-films anda kicka in. Men tyvärr så tar det ett bra tag innan trädet kommer in i bilden. Fram tills dess är vi fast med en massa människor som bara pratar ointressanta saker. Deras skådespel är heller inte särskilt bra, och man sitter bara och väntar på något ska hända.

När trädet väl synts till, vandrar den mest bara rundor klumpigt och stelt. Dräkten har dock den där ”campy” faktorn till sig, som adderar till filmens lågbudget känsla. Vilket är en positiv sak i detta sammanhanget. Men den synts knappt, och som sagt den gör ytters lite. De folk som faller offer för trädet dör på väldigt tama sätt också. Enligt filmens logiska förklaring, så blir människan detta trädet tack vare radioaktivitet som finns i området där han begravdes. Sedan kommer en annan förklaring. Att det är en uråldrig myt och legend med hjälp av voodoo som gör att han återvänder. Så där är två förklaringar, ifall du nu undrar varför där går ett trädmonster omkring och mördar folk i din trädmonster film som du betalat för att se. Sättet trädet dör på också är patetiskt.

I sin helhet är detta ingen större hit, verken för monster fans eller B-films fans. Trädet synts knappt, och under tiden är man fast med tråkiga personer som bara pratar tråkiga saker. Skådespelet hjälper heller inte. När trädet väl dyker upp vandrar den mestadels bara rundor klumpigt och stelt, med få mord som lämnar en otillfredsställd. Där finns betydligt mer underhållande och skrattretande dåliga B-filmer där ute. Denna kändes bara träig i all sin form.