Fyllefesten

Titel Fyllefesten (Babysitting) (2014)
Längd 85min

Den rike affärsmannen Marc (Gérard Jugnot) är i desperat jakt efter en barnvakt åt sin son och tvingar på uppdraget åt den nyanställde och högst motvillige Franck (Philippe Lacheau). Men vad Marc inte vet är att Frasck samma kväll ska ha ett 30-årskalas med huset packat av fulla kompisar och galna brudar, och vad Franck inte vet är att Marcs son är en sällsynt bångstyrig ungjävel som ensam skulle kunna starta krig mot hela världen – och vinna!

Med den pompösa texten ”Storsuccé i Frankrike, 2 500 000 biobesökare!” och ”Total underhållning i samma klass som Baksmällan!” så laddar man upp med en ordentlig sving, som antingen kan få in en klockren träff och slå en homerun men man kan ju också misslyckas något kapitalt och totalt missa bollen och riskera att förlora den och i förlängningen hela matchen. Även fast starten känns lite skum och kanske lite awkward så funkar det när väl filmen kommer igång. Och när den väl gör det så känner jag en enorm Déjà vu känsla och jag känner direkt att det känns som en härlig kompott beståendes av ”Baksmällan”, ”American Pie” & ”Project X”. Och det behöver jag inte var något dåligt, då jag personligen gillar den typen av komedier och det var delvis därför jag blev intresserad av filmen i allra första början.

Igenom filmen så får man se en del sköna och skumma karaktärer som alla på sitt vis dras sitt till filmen och får det till att bli en riktigt rolig film, som man åtminstone kan skratt till för stunden. Visserligen så går det stunder i filmen då skämten kanske inte sitter som handen i handsken, men då och då så växlar man upp och det blir rappare, elakare och snärtigare. Personligen så var det två scener i filmen som utmärkte sig mer än andra och det ena är när man får se ett gäng blir jagade från en cirkus och den andra handlar om något så simpelt som en död papegoja. (Men det har ju Monthy Python bevisat tidigare att det kan vara hur kul som helst).