Girls Trip

Titel Girls Trip (2017)
Längd 122min

GIRLS TRIP handlar om fyra barndomsvänner som reser till New Orleans för den årliga Essence-festivalen. Väl där återupptäcker de både gamla systerskap och sina vildare sidor. Det kommer att erbjudas nog mycket dans, dryck, stök och romans för att få hela stan att rodna. Den stjärnspäckade ensemblen leds av Regina Hall som Ryan - en framgångsrik författare med äktenskapsproblem. I övriga roller ser vi Tiffany Haddish som den hetlevrade men lojala Diana, Jada Pinkett Smith som Lisa - en konservativ sjuksyster och tvåbarnsmorsa i desperat behov av en barnfri helg, samt Queen Latifah som Sasha - en skvallerbloggare som behöver en nystart i livet.

Om ni är bekanta med filmer som The Hangover, Bridesmaids eller detta årets Rough Night. Så är Girls Trip i samma veva som de filmerna. Om det är något som får dig att skratta, så är detta helt rätt film för dig. Även ifall filmen skiljer sig lite åt från de andra, genom att ha lite mer drama i sig. Vilket för mig lyfter filmen lite grann. Den vågar även att ha en sentimental del i sig, och tar även upp en seriös sak som många går igenom med huvudpersonen Ryan (Regina Hall). Fast den glömmer heller aldrig vad den är för typ av film.

Alla skådespelarna sköter sig bra. Speciellt Tiffany Haddish som spelar Dina. Detta är en karaktär som till en början känns jobbig och irriterande. Men som snabbt växte hos mig, och som blev en av mina favoriter i filmen. Mycket tack vare skådespelet som Tiffany Haddish framför. Även kul att se att Regina Hall på senare år kommit ifrån ”Scary Movie” stämpeln. Nu tänker jag mer på henne i bra komedifilmer. Lite udda att se Queen Latifah och Jada Pinkett Smith i denna typen av film. Men de båda hanterar det väl och är lika bra som de andra. Tillsammans gör de alla fyra ett bra team, och det märks att kemin är där mellan allihop.

Filmen kan bli klyschig i sin handling. Den följer den klassiska mallen, där till och med allihop blir osams i tredje akten. Det är lite tråkigt, men ganska givet att de lär hända i filmen (jag förväntade mig det). Så på den fronten är filmen inget speciellt. Jag hade även önskat att den var lite kortare. 121 minuter kändes lite som att man drog ut på det, när man hade kunnat nöja sig med 15 minuter kortare ungefär.

I sin helhet är Girls Trip en rolig film som ändå levererar ett antal skratt. Skådespelarna är bra i filmen, och har bra kemi med varandra. Jag gillar även att filmen vågar vara sentimental och har dramatiska stunder i sig, som faktiskt gör filmen bättre. Det är ingen banbrytande film. Den är fortfarande klyschig på sina ställen. Men jag hade en kul tid under filmens gång, och kan gott rekommendera den till både kvinnor och män.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (1 röster, genomsnitt: 2,00 av 5)