God’s Pocket

Titel God’s Pocket (2014)
Längd 88min

Mad Mens John Slattery gör en spännande regidebut med hjälp av stjärnor som Christina Hendricks (Mad Men), John Turturro (Fading Gigolo) och Philip Seymour Hoffman (Capote) som gör en av sina sista roller. När Mickeys galne styvson Leon dör är det ingen i arbetarklassområdet God’s Pocket som sörjer honom. Mickey försöker begrava den tragiska nyheten tillsammans med liket, men när pojkens mamma kräver att få veta sanningen hamnar Mickey i en dödlig kamp mellan ett lik han inte kan begrava, en fru han inte kan behaga och en skuld han inte kan betala.

När man väljer att berätta en historia så finns det två vägar att gå, den första är när man berättar om exklusiva saker som blir som en verklighetsflykt för tittaren. Sen finns de berättelserna som inte är så fullt exklusiva men som trots det behöver bli berättade, om inte för att folk ska ha något att känna igen helt enkelt, precis så är det med den här filmen. Den är varken särskilt exotisk eller för den delen exklusiv, men den tar upp och behandlar verkligen, oavsett hur vacker eller motbjudande verkligen må vara.

En sak som dessvärre inte riktigt går att komma undan är att enligt IMDb så är detta den sista filmen som Philip Seymour Hoffman hann färdigställa innan han tragiskt gick bort i februari 2014. Vanligtvis brukar detta vara något som kommer som en krypande känsla, men i det här fallet så är inte fallet så, om det sedan handlar om vad som utspelar sig på i historien eller att det har gått en tid, är svårt att avgöra. Självfallet så levererade Hoffman och i slutet av filmen finns en scen som är oerhört vacker även fast det som sker i historien kanske är allt annat är muntert.

Utöver Hoffman återfinns även John Turturro, Christina Hendricks och Richard Jenkins. De två sistnämnda levererar rolltolkningar som både är vidriga men samtidigt oerhört starka och levererar en tveeggad känsla, mäktigt. Känslan som infann sig när jag såg Joe infinner sig igen och känslan i sig må kanske inte vara den mest angenäma men det är den känslan som slår till när man inser att det är så när till vad som kan ske i verkligheten att det ibland är oerhört skärmande och läskigt.

Nicklas Astfors

"One does not simply leave a Marvel movie before the end of the credits" Läs mer om och med Nicklas Astfors på MrFim →