Gone Girl

Titel Gone Girl (2014)
Längd 149min

Gone Girl, regisserad av David Finchers och baserad på Gillian Flynns bästsäljare, avslöjar ett modernt äktenskaps innersta hemligheter. På sin femte bröllopsdag anmäler Nick Dunne att hans vackra fru Amy är försvunnen. I takt med att polisens undersökningar fortskrider och massmedias bevakning blir allt hetsigare börjar Nicks framställning av det lyckliga äktenskapet falla sönder. Hans underliga uppförande, svek och lögner leder till att han själv snart hamnar i utredningens centrum, och alla ställer sig frågan: har Nick Dunne dödat sin fru?

Det finns regissörer och så finns det regissörer, David Fincher är en regissörerna med ett versalt ”r”. Med succéer som ”Se7en” och ”Fight Club” under bältet så har Fincher visat att när han levererar så gör han det med råge. Och att när man ser hans senaste verk så är det med största möjliga entusiasm.

Det första som slår mig när jag håller på att öppna filmfodralet är att man faktiskt har lagt ner både tid och pengar på att leverera en snygg utgåva av filmen som faktiskt känns oerhört flådig utan att vara överdriven på något sätt. En annan sak som jag tycker är väl värd att ta upp är faktisk den prestation som Neil Patrick Harris levererar, och faktumet att faktiskt bara se honom i en sån pass allvarlig roll och som han dessutom gör så beundransvärt att jag knappt tror mina ögon.

En annan som verkligen gör en insats som känns rå, äkta och som faktiskt överraskar är den som Rosamund Pike levererar (ni vet hon som var en av bondbrudarna i Bondfilmen ”Die Another Day”) och skillnaderna mellan hennes två insatser är som dag och natt och av någon konstig känsla så känns det så fel att jämföra dessa insatserna med varandra, oavsett jag vill eller ej.

Visst är Gone Girl bra, visst är filmen otroligt snygg (speciellt fotot) och för en gångs skull på bra länge så kan jag tänka på Ben Affleck utan att vara rädd för att han ska sabba precis allt. Dock så räcker detta inte för att vara i samma nivå som ”Fight Club” eller ens som ”Se7en” då dessa två är så nära man antagligen komma till perfektion, dock så är det fortfarande oerhört bra underhållning som jag utan tvekan kommer att se om ett flertal gånger.