Good Time

Titel Good Time (2017)
Längd 101min

Efter att ett misslyckat bankrån sänder hans yngre bror i fängelse, ger sig Constantine (Robert Pattinson) ner i New Yorks undre värld i ett mer och mer desperat - och farligt - försök att få ut sin bror. Under en adrenalinstinn natt befinner sig "Connie" i ett brant fall ner i våld och förödelse, när han tävlar mot klockan i vetskapen om att hans liv hänger på en skör tråd.

Ju mindre man berättar om filmen ”Good Time”, desto bättre blir filmen. Jag gick in efter att ha sett trailern fåtal gånger på biografen, samt efter att ha sett den där häftiga postern där Robert Pattinson hänger vid korken av en Sprite flaska. Jag blev fullt överraskad efter att ha sett filmen. Jag hade en förbannat bra tid under filmens gång, och är helt klart en av årets bästa filmer.

Allting utspelar sig under en natt, och den typen av filmer brukar jag var lite svag för. Även ifall det är 50-50 med hur bra filmerna är i det formatet. Men när man gör denna typen av film (thriller, drama, spänning) så blir filmen mer tajtare och mer hektisk, och det är då denna typen av filmer brukar skina som bäst. Detta är en nonstop spännande film som pumpar från början till slut, trots många sakta scener där ingen musik hörs.

Men vad som gör att filmen sticker ut från en del andra i samma genre, är regin. Det märks att bröderna Safdie är inspirerade av den tidiga Scorsese. Även The Departed, med att förtexterna börjar rulla 20 minuter in i filmen. Men främst tänker jag på 70-talets Scorsese. Men det är inte att säga det är en kopia rakt av hur Scorsese gör sina filmer. Tvärtom. Bröderna har sin egna stil, och stilen fungerar något fruktansvärt bra i filmen. Det är smutsigt, det är nästan alltid närbilder, det är rått och kallt. På den fronten påminde den också lite om första Rocky filmen. Den realistiska känslan finns där, främst för du inte har en massa kända Hollywood skådespelare med. Manuset och regin är otroligt tajt och förbannat härligt att beskåda. Speciellt i dagens tid med hur de flesta filmer ser ut och är. Även kameraarbetet är underbart. Jag kan se folk störa sig på kameraarbetet i filmen, men jag finner den passande till filmens stil, och den funkade fruktansvärt bra och gav den där extra tonen och stilen åt filmen.

Skådespelarna är fantastiska de med. Robert Pattinson gör nog sin bästa roll insats jag sett honom i. Han säljer vartenda sak med din karaktär, som försöker hjälpa sin bror så gott han bara kan som är handikappad. Hans bror spelas också utav en av regissörerna, Benny Safdie. Han gör en otrolig insats och en trovärdig sådan.

En sista pusselbit som gör att allting faller på plats är musiken av Daniel Lopatin. Det är i samma veva som Drive, Neon Demon, Stranger Things och nya Blade Runner. Den har en 80-tals era över sig, men skapar denna obekväma känslan när man tittar på filmen. Musiken överanvänds aldrig, men när den väl börjar så är det vid rätt tillfälle.

I sin helhet är detta en av årets bästa filmer. Allt från regin, manuset, kameraarbetet, skådespelarna, musiken är fantastiskt. Allting samarbetar för att skapa denna film som känns unik i dagens samband med andra filmer. Den är otroligt spännande från början till slut, och manuset är väldigt tajt genom att utspela sig under en natt. Där Robert Pattinson säljer vartenda känsla och gör sin bästa insats jag sett honom i. Detta är den typen av film som gör dess genre rättvisa, och jag hoppas innerligt att folk går och ser den. Trots att den inte går upp på för många biografer runt om i landet. Får ni tillfälle att kunna se den, kan jag inte rekommendera den tillräckligt (även ifall den inte är för alla). Filmen är exakt vad dess titel påstår sig vara. Jag hade en ”Good Time”.